هیدروپونیک
آشنایی با کشاورزی به روش هیدروپونیک
04/02/2017
توسعه گلخانه کشاورزی
رشد ۱۲ برابری تولیدات کشاورزی با توسعه گلخانه ها
11/02/2017
افزودنی IR یا مادون قرمز پلاستیک گلخانه

تشعشع خورشید به طور کلی شامل پرتوهای ماوراء بنفش (UV)، مرئی و محدوده ی نزدیک به مادون قرمز (IR) است که از پوشش های گلخانه (پلاستیک یووی دار یا نایلون گلخانه) عبور کرده و داخل آن (خاک، گیاهان و …) را گرم می کند.

به هنگام شب گرمایی که در طی روز داخل گلخانه تولید شده به صورت امواج مادون قرمز با طول موج بلند ( ۱۵-۸ میکرومتر) به جو برمی گردد و این اتلاف انرژی حرارتی باعث افت دمای گلخانه شده و به گیاهان آسیب می رساند.

این کاهش دما را می توان با اضافه کردن افزودنی های جاذب IR به فیلم گلخانه کنترل کرد. این مواد به عنوان یک سد مانع عبور اشعه مادون قرمز از نایلون گلخانه شده  و با جذب و برگرداندن امواج مادون قرمز با طول موج بلند به داخل گلخانه بطور قابل توجهی باعث حفظ گرمای آن می شوند.

از جمله مزایای این افزودنی می توان به محافظت از گیاه در برابر یخ زدگی ( در فصول سرد و بخصوص در مناطق کویری که اختلاف دمای شب و روز زیاد است)، کاهش مصرف سوخت جهت گرمایش گلخانه،  برداشت زودتر از موعد و افزایش بازدهی و کیفیت محصول اشاره کرد.

قابل ذکر است که آزمایش های انجام شده در این شرکت نشان می دهد که حضور این مواد افزودنی در نایلون های گلخانه هیچ تاثیر منفی روی میزان عبور پذیری نور مرئی از فیلم که انرژی مورد نیاز برای فوتوسنتز گیاهان را فراهم می کند ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *