رشد ۱۲ برابری تولیدات کشاورزی با توسعه گلخانه ها

افزودنی IR یا مادون قرمز پلاستیک گلخانه
افزودنی IR (مادون قرمز) چیست؟
08/02/2017
دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی و پنجمین نمایشگاه تخصصی سیستمهای نوین آبیاری در کشور در شهر مشهد
12/02/2017
توسعه گلخانه کشاورزی

سیدرحمت الله پریچهر، معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک های کشاورزی، مساحت کل گلخانه های کشور را ۱۰ هزار هکتار اعلام کرد.
وی تصریح کرد: کارایی گلخانه ها به گونه ای است که علاوه بر کاهش ۱۰ برابری مصرف آب، تولیدات آن نسبت به کشت فضای باز بین ۱۰ تا ۱۲ برابر افزایش دارد.

وی اظهار داشت: برای نمونه متوسط تولید کشت گوجه فرنگی در فضای آزاد در هر هکتار ۳۵ تن است درحالی که در فضای گلخانه ای این میزان در هر هکتار به ۳۵۰ تن می رسد که رشد ۱۰ برابری را نشان می دهد.

معاون امور فنی و اجرایی شرکت شهرک های گلخانه ای افزود: در بحث آب نیز هر کیلوگرم گوجه فرنگی ۴۰۰ لیتر آب مصرف می کند که این میزان مصرف در گلخانه ها برای تولید هرکیلوگرم ۴۰ لیتر بوده و بیانگر کاهش ۱۰ برابری مصرف آب است.

** واگذاری ۶۵۰ هکتار شهرک و مجتمع گلخانه ای

معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک های کشاورزی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۵۰ هکتار شهرک و مجتمع گلخانه ای به متقاضیان واگذار شده است و تلاش داریم این رقم را تا پایان سال به هزار هکتار برسانیم.

وی اظهار داشت: متقاضیان می توانند در فرآیند واگذاری ابتدا ٣٠ درصد مبلغ زیرساخت ها را به شکل نقدی پرداخت کنند و ۷۰ درصد باقی مانده به صورت اقساطی هر ۶ ماه یکبار و ظرف مدت سه سال پرداخت می شود.

** ایجاد بیش از ۱۶ هزار هکتار گلخانه تا پایان برنامه ششم

پریچهر یکی از اولویت های دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی را توسعه فضایی گلخانه ای شهرکی و مجتمعی دانست و گفت: در برنامه ششم توسعه، توسعه سطح گلخانه ها به ۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار هدف گذاری شده است.

به گفته این مقام مسئول، در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که حدود ۴۰ درصد تولیدات گلخانه ای در بستر شهرک های کشاورزی و مجتمع های مربوطه تولید شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت های منابع آبی کشور قرار است برای صرفه جویی در این بخش حدود ۴۰۰ هزار هکتار محصولات زراعی از جمله سبزی و صیفی که در فضای آزاد کشت می شود، تحت کشت گلخانه ای قرار بگیرد به طوری که این محصولات در هر هکتار بین ۱۲ تا ۱۶ هزار متر مربع آب مصرف می کنند.

** هر هکتار گلخانه هیدروپنیک بیش از ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

معاون شرکت های کشاورزی اضافه کرد: اکنون برای احداث هر هکتار گلخانه خاک کشت، به طور متوسط ۱۰ میلیارد ریال (یک میلیارد تومان) و برای گلخانه های هیدروپنیک یا آبکشت (کشت بدون خاک) با ارتفاع ۵٫۵ متر حدود ۱۵ میلیارد ریال (یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان) اعتبار نیاز است.

پریچهر افزود: وزارت جهاد کشاورزی، ردیف مستقل اعتباری برای این کار در نظر گرفته ضمن اینکه اولویت این وزارتخانه در اعطای تسهیلات برای توسعه گلخانه ها و پرورش ماهی در قفس است.

این مقام مسئول در شرکت شهرک های کشاورزی افزود: براساس دستورالعمل دولت، ۸۰ درصد این تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی و ۲۰ درصد از آورده اشخاص است.

** تولیدات گلخانه ای قابلیت صادرات دارد

معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه تولیدات گلخانه ای درجه یک بوده و دارای قابلیت صادراتی است، گفت: در تولید محصولات گلخانه ای از بذرهای هیبرید با پتانسیل تولید بالا استفاده می شود که علاوه بر تامین تولیدات مورد نیاز داخل بخشی از محصولات صادر می شود.

** برنامه ایجاد ۱۰ شهرک شیلاتی در سواحل شمالی و جنوبی کشور

این مقام مسئول تصریح کرد: اکنون مطالعات فنی ایجاد ۱۰ شهرک شیلاتی در سواحل خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر برای پرورش انواع آبزیان و میگو در قفس در حال انجام است و در این زمینه تفاهم نامه هایی با سازمان شیلات ایران و موسسه جهاد نصر منعقد شده است.

پریچهر اضافه کرد: در بحث دامپروری نیز ظرفیت های بالایی داریم و شرایط متناسب است به همین دلیل ما به این حوزه ورود نکرده ایم مگر در شرایطی که نیاز باشد دامداری ها به خارج از بافت شهری منتقل شوند.

** وجود ۶۰۵ مجتمع و شهرک کشاورزی در کشور
پریچهر گفت که ۶۰۵ مجتمع و شهرک های کشاورزی در کشور وجود دارد که حدود ۱۸۰ مورد آن گلخانه است.
وی یادآور شد که شرکت شهرک های کشاورزی تکمیل و بهره برداری ۷۰ گلخانه را در دستور کار قرار داده که کار مقاوم سازی آنها به پایان رسیده است.
معاون شرکت شهرک های کشاورزی با تاکید بر اینکه مناطق مستعد ۱۵ استان کشور برای ایجاد شهرک های گلخانه ای معرفی شده است، افزود: ایجاد شهرک های گلخانه ای با جدیت دنبال می شود به شکلی که مالکان اراضی بزرگ (دارای آب و زمین کافی) نیز بخشی از اراضی خود را برای ایجاد مجتمع های گلخانه ای اختصاص داده اند.
به گفته وی، قطعات اراضی پنج هکتاری گلخانه ای تحت عنوان مجتمع و قطعات ۱۰ هکتاری شهرک کشاورزی اطلاق می شود.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *