پوشش گلخانه (پلاستیک گلخانه یا نایلون گلخانه) یکی از اصلی‌ترین اجزای گلخانه است. در همان آغاز احداث گلخانه و قبل از خرید باید در انتخاب آن توجه کافی داشته باشید. پلاستیک گلخانه شرکت رخ پلاستیک توس در عرض‌های ۸، ۱۰، ۱۲ و ۱۴ متر عرضه می‌شود. این شرکت اولین تولیدکننده‌ی پلاستیک گلخانه با عرض ۱۴ متر در خاورمیانه است.

نایلون گلخانه‌ ای این شرکت با بهره از دانش و تجربه‌ی متخصصین صنعت تولید می شود. در تولید از فناوری‌ روز و افزودنی‌های منحصربه‌فرد استفاده می‌گردد. میزان UV و افزودنی‌های نایلون‌های ما بنا به تمایل شما مشتریان گرامی قابل‌تغییر است.  قبل از خرید پوشش گلخانه  با ما تماس گرفته و در این زمینه اطلاعات کافی کسب کنید.

پلاستیک گلخانه ای نایلون گلخانه ای

انتخاب پلاستیک گلخانه

نایلون گلخانه در عرض های ۴ تا ۱۴ با ضخامت ۲۲۰ میکرون و طول سفارشی تولید می شود. البته طول استاندارد رول های پلاستیک های گلخانه ۵۰ متر می باشد.
یکی از ویژگی هایی که نایلون گلخانه را از سایر نایلونها متمایز می کنید فرآیند تولید آن است.

برای تولید پلاستیک گلخانه ای از فناوری تولید نایلون سه لایه استفاده می شود. در این فرآیند می توان بسته به نیاز مصرف کننده در لایه های مختلف افزودنی های متفاوتی استفاده کرد. به طور مثال افزودنی ضدقطره در لایه ای از پلاستیک اضافه می شود که درون گلخانه قرار می گیرد. همچنین مقاومت و ماندگاری این نوع پلاستیک نسبت به پلاستیک های تک لایه بسیار بیشتر است.

اولین گام در انتخاب صحیح نایلون گلخانه، توجه به نوع سازه گلخانه و ابعاد آن می باشد. چنانچه سازه گلخانه شما توسط شرکت گلخانه ساز یا متخصص نصب گلخانه اجرا شده است، آنها ابعاد دقیق پلاستیک مورد نیازتان را به شما اعلام می نمایند. همچنین ممکن است بسته به منطقه آب و هوایی و نوع محصول کشت شده در گلخانه، استفاده از بعضی افزودنی ها را به شما توصیه کنند که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

مزایای پلاستیک گلخانه‌ای ۱۲ و ۱۴ متری

در گذشته برای پوشاندن گلخانه‌ها، پلاستیک را در عرض گلخانه یکی پس از دیگری قرار می‌دادند. پلاستیک با کشش کافی از طرفین مهار می‌شد. و هر دو لایه مجاور باید حدود نیم متر همپوشانی می‌داشت. گلخانه داران با استفاده از پلاستیک‌های عریض ۱۴ متری دیگر نیازی به این همپوشانی ندارند. در نتیجه باعث صرفه‌جویی در وقت، هزینه و انرژی می‌شود.

۱- پوشش یکنواخت گلخانه و عدم نیاز به برش‌های متوالی

۲- صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش راندمان انرژی تا ۳۰ درصد

۳- افزایش مقاومت نایلون در برابر آسیب‌های فیزیکی و طبیعی

۴- استفاده بهینه از نایلون و کاهش ضایعات پلاستیکی و در نتیجه صرفه‌جویی در هزینه

افزودنی‌ها

پایدارکننده UV

این ماده که به آنتی یووی یا یووی در بین گلخانه داران شناخته می شود. این افزودنی از پلاستیک در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت میکند و مانع از پوسیده شدن پلاستیک در آفتاب می شود. وجود این افزودنی در پوشش گلخانه ضروری است.

درصد آنتی یووی پلاستیک را می توانید با توجه به بودجه خود و میزان شدت آفتاب در منطقه تعیین نمایید. معمولا در مناطق شمالی که نور آفتاب کمتر است از ۵ و ۸ درصد آنتی یووی و در مناطق گرمسیر از ۱۰درصد استفاده می شود.

افزودنی IR (مادون‌ قرمز)

وجود این افزودنی در نایلون گلخانه مانع خروج اشعه مادون‌قرمز و در نتیجه جلوگیری از کاهش دمای گلخانه می‌شود. افزودنی IR باعث جلوگیری از تغییرات شدید دمایی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش استهلاک تجهیزات برودتی و حرارتی گلخانه، ارتقاء کیفیت محصول و افزایش راندمان تولید می‌شود.

افزودنی EVA

افزودنی EVA در کنار افزودنی مادون‌قرمز تأثیر بسزایی در افزایش کیفیت فیلم دارد. درصد این افزودنی در مناطقی که شدت وزش باد بیشتر است افزایش می‌یابد تا خشکی و شکنندگی فیلم پلاستیک(پلاستیک یووی دار یا نایلون گلخانه) کاهش یابد.

خواص این افزودنی عبارت‌اند از:

۱- استحکام بالا در برابر آسیب‌های فیزیکی و طبیعی

۲- جلوگیری از اتلاف گرما

۳- انتقال نور مفید و تنظیم رشد به دلیل شفافیت نایلون

۴- مقاومت بالا در تماس با سازه‌های فلزی گلخانه

۵- انعطاف‌پذیری بالا

پخش نور

این افزودنی نور مستقیم را دریافت می‌کند و در جهات منظم و یکنواخت در سطح گلخانه پخش می‌کند. با این ویژگی سطوح فوقانی گیاه در اثر تابش شدید نور خورشید دچار سوختگی نمی‌شود و روند رشد رویشی گیاه یکنواخت و مستقیم است. این نکته در کیفیت محصول خصوصاً گل‌های زینتی حائز اهمیت است.

ضد قطره (آنتی فاگ یا AF)

تعرق گیاه، آبیاری، استفاده از سم و کود و اختلاف دما در روزهای سرد سال موجب تشکیل قطراتی در سطح نایلون گلخانه می‌شود. این قطرات مانع تابش یکنواخت نور و افزایش بیماری‌ها و آفات می‌شود.

با استفاده از آنتی فاگ رشد گیاهان تنظیم و یکنواخت می‌شود و بازده و کیفیت محصول افزایش می‌یابد.

نایلون گلخانه ای پلاستیک گلخانه ای

سایر افزودنی‌ها

بسته به نیاز مشتریان افزودنی‌های زیر به فیلم پلاستیکی اضافه می‌شود:

– افزودنی لیزکننده (صیقلی و روان کننده)

این افزودنی جهت روان و صیقلی شدن سطح نایلون مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصطکاک فیلم با سایر سطوح را به حداقل می‌رساند. برای سهولت کار در دماهای پایین مناسب است.

– ضد الکتریسیته ساکن

تولید محصولات پلی‌اتیلن با افزایش الکتریسیته ساکن روی سطوح پلاستیکی همراه است. این موضوع باعث افزایش جذب گردوغبار می‌گردد. این افزودنی این مشکل را برطرف می‌کند.

– ضد چسبندگی

این افزودنی به‌منظور حفظ جریان هوا میان لایه‌های فیلم و ممانعت از چسبندگی آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. بدین ترتیب باز و بسته کردن رول فیلم با سرعت و سهولت بیشتری صورت می‌گیرد.

– آنتی‌اکسیدان

این ماده از بروز اکسیداسیون جلوگیری می‌کند. در نتیجه باعث افزایش استحکام نایلون در برابر ضربات و کشش شدید می‌شود.

مواردی که در قیمت نایلون گلخانه ای تاثیرگذار است

– نوع و مقدار افزودنی های استفاده شده در نایلون (مثلا با افزایش درصد آنتی یووی قیمت افزایش می باید.)

– متراژ های مختلف عرض و طول که در وزن نایلون تاثیرگذار است. با افزایش عرض پلاستیک قیمت آن افزایش پیدا می کند.

– مقدار خرید

– نحوه پرداخت (نقدی یا غیر نقدی)

– نوع مواد اولیه نیز در قیمت پلاستیک گلخانه ای تاثیر گذار است. چنانچه تولیدکننده پلاستیک از مواد درجه ۲ و ۳ برای تولید پلاستیک استفاده کند قیمت آن کاهش پیدا می کند که استفاده از این نوع پلاستیک به اصلا توصیه نمی شود. پلاستیک های تولیدی در شرکت رخ پلاستیک توس با مواد پلی اتیلن درجه ۱ داخلی و خارجی تولید می گردد.

قیمت پلاستیک گلخانه

با توجه به نوسانات قیمت در بازار، لطفا جهت دریافت قیمت بروز پلاستیک گلخانه و شرایط خرید عمده با شماره ۰۵۱۳۵۴۱۰۰۲۵ تماس بگیرید و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۵۷۸۹۳۴۲۴ با ما در ارتباط باشید.

نکاتی در مورد نصب پوشش های پلاستیکی گلخانه

  1. بسته­ بندی رول پلاستیک گلخانه ای را فقط زمان نصب باز کنید. ترجیحا از انبار نمودن رول به مدت طولانی (بیشتر از دو ماه) خودداری نمایید.
  2. اکثر اوقات سازه گلخانه ای غیر استاندارد موجب کاهش طول عمر پلاستیک و خرابی زودهنگام آن می شود. سازه­ی فلزی گلخانه (کلیه قطعات فلزی بکار رفته در سازه) باید دارای پوشش گالوانیزه گرم باشد. همچنین طراحی و اجرای ضعیف باعث آسیب دیدن پلاستیک در اثر عوامل محیطی و کاهش طول عمر آن می گردد. گفتنی است هر گونه زنگ زدگی در سازه و عدم استفاده از سازه­ی استاندارد موجب باطل شدن ضمانت پلاستیک گلخانه ای می شود.
  3. برای نصب پلاستیک گلخانه ای حتما از فرد متخصص و باتجربه استفاده کنید. نصب به وسیله افراد کم تجربه می تواند خسارات زیادی به پوشش و محصولات گلخانه ای وارد نماید.
  4. در پلاستیک گلخانه ای لایه داخلی و لایه بیرونی دارای خواص متفاوتی هستند. حتما حین نصب به این مورد توجه کنید.
  5. بهتر است هنگام هنگام نصب پوشش گلخانه، رول به صورت مستقیم بر روی سازه پهن شود. در غیر اینصورت، پلاستیک باید بر روی سطح صاف و مناسب پهن شود تا هیچ گونه آسیبی به آن نرسد و پاره نشود.
  6. بعد از نصب پلاستیک گلخانه، آن را فقط تا حدی سفت کنید که در اثر باد پاره نشود و از سفت کردن کامل آن خودداری کنید. بعد از دو روز آفتاب خوردن پلاستیک، می توانید آن را کاملاً سفت کنید. در غیر اینصورت ممکن است پلاستیک از خط تا دچار تنش شده و پاره شود. همچنین پلاستیک باید روی سازه کاملاً صاف پهن شود. خط تا باید به موازات سازه ی گلخانه در راستای طول باشد. پارگی پلاستیک در اثر عدم نصب صحیح و یا شرایط محیطی نامساعد مثل باد و طوفان شامل ضمانت نمی شود.
  7. در اوایل فصل گرما پلاستیک گلخانه ای از طرفین به مقدار کافی و یکسان کشیده شود (تا حدی که فیلم ارتعاش نداشته باشد) و کاملاً به سطح سازه بچسبد. هنگامی که پلاستیک بیش از حد کشیده شود، در هوای سرد، انقباض پوشش گلخانه موجب وارد شدن تنش به آن و کاهش استحکام آن می شود. در ضمن در مواقع بین فصول یا بعد از وزش بادهای شدید نیز پلاستیک گلخانه ای باید کشیده و محکم شود.
  8. گاهی برای محکم کردن پلاستیک بر روی سازه از گیره های فلزی استفاده می گردد. باید بین گیره و پلاستیک از نوار پلی اتیلنی یا یک لایه دیگر از همان پلاستیک گلخانه استفاده شود تا پلاستیک دچار پارگی نشود.
  9. در مناطق بادخیز با سرعت باد بالا بهتر است بادشکن نصب گردد. 

نکاتی در مورد نگهداری صحیح از پوشش های پلاستیکی گلخانه

  1. از دستگاه گوگرد سوز برای دفع آفات یا ضدعفونی کردن استفاده نکنید. گوگرد موجب تشکیل اسید روی سطح پلاستیک، از بین رفتن مواد ضد آفتاب موجود در آن و کاهش طول عمر آن می گردد.
  2. از پاشیدن هرگونه مواد شیمیایی (از جمله انواع آفت کش ها) حاوی گوگرد (سولفور)، کلر، بروم، فلوئور، مس و آهن و همچنین مواد اسیدی بر روی فیلم جدا خودداری کنید. این مواد، آنتی یووی پلاستیک را از بین می برند و باعث کاهش قابل توجه عمر پلاستیک می شوند.
  3. از پاشیدن محلول آب آهک، مِل یا گل بر روی گلخانه در فصول گرم به منظور کاهش دمای گلخانه خودداری کنید. عدم رعایت این نکته موجب کاهش طول عمر پلاستیک می شود.
  4. کلیه­ی اشیاء پی وی سی و تیوپ های لاستیکی نباید با پلاستیک تماس داشته باشند. بخاطر وجود پلاستی سایزرها و کلر در ساختار پی وی سی، پلاستیک گلخانه­ای در مجاورتش تخریب می شود.
  5. تمامی قسمتهای چوبی (چوبهای سیر شده با روغن) یا فلزی (بدون پوشش گالوانیزه) با پلاستیک در تماس نباشند. مواد روغنی و انواع گریس به هیچ وجه نباید با پلاستیک تماس پیدا کنند.
  6. دمای بالاتر از ۴۵ درجه سانتیگراد می تواند باعث آسیب دیدن و ضعیف شدن پلاستیک گلخانه­ای و محصولات گردد. برای جلوگیری از رسیدن به این دما بایستی تهویه مناسب در گلخانه انجام شود.
  7. گازهای متصاعد شده ناشی از سوختهای فسیلی برای پلاستیک مضر است. سیستم گرمایشی از حیث نشت گازهای حاصل از سوختن چک شود و عایق بندی گردد تا به هیچ وجه نشتی به داخل گلخانه نداشته باشد. همچنین خروجی وسایل گرمایش باید به نحوی باشد که دود خروجی با پلاستیک تماس پیدا نکند.
  8. گرد و غباری که بر روی پلاستیک گلخانه­ای جمع می شود در بازه زمانی ۱۸ ماهه تقریباً بین ۵ تا ۳۰ درصد نور خورشید را کاهش دهد. توصیه می شود برای افزایش رشد محصولات حتماً عملیات تمیزکاری سطح فیلم و شستشوی دوره ای را انجام دهید.
  9. در صورت پاره شدن پلاستیک گلخانه ای سریعاً آن ناحیه را کاملاً تمیز و با چسب یووی دار پارگی پلاستیک را رفع کنید. در غیراینصورت با گذشت زمان در اثر وزش باد آسیب دیدگی پلاستیک افزایش خواهد یافت. همچنین ورود هوا به داخل گلخانه از آن ناحیه ممکن است موجب بروز مشکلاتی برای محصولات و پوشش گلخانه در سایر نواحی سازه شود.
  10. در فصولی که کشت در گلخانه صورت نمی گیرد برای جلوگیری از پوسیدگی پلاستیک باید آن را جمع آوری و هنگام کشت، مجددا بر روی سازه پهن کرد. چنانچه این امر امکان پذیر نباشد، باید رطوبت درون گلخانه با انجام آبیاری حفظ گردد و برای جلوگیری از افزایش یا کاهش دمای غیر عادی تهویه مناسب نیز صورت گیرد. در صورتی که گلخانه خالی از کشت و بدون رطوبت باشد، پلاستیک گلخانه به سرعت دچار پوسیدگی خواهد شد.
  11. در مناطق گرمسیر در فصل گرما دمای برخی از قسمتهای فلزی سازه تا ۷۰ درجه سانتیگراد بالا می رود. برای عمر بیشتر پلاستیک بهتر است قسمتهای فلزی سازه که با پلاستیک تماس دارند بوسیله نوارهای پلی اتیلنی، رنگ اکریلیک یا لایه ی دیگری از پلاستیک گلخانه پوشانده شود تا حرارت سازه کمتر به پلاستیک منتقل شود.
  12. توصیه می شود برای نگهداری از گلخانه و محصول خود با مشورت کارشناس گلخانه چک لیستی تهیه کنید. سپس با توجه به آن اقداماتی را به صورت دوره ای انجام دهید.

سوالات متداول در خصوص پلاستیک گلخانه ای :

-آیا خرید با متراژهای متفاوت هم امکان پذیر است؟
بله. نایلون گلخانه ای در این شرکت با توجه به نیاز گلخانه داران با متراژهای مختلف تولید یا برش داده می شود.

– طول استاندارد در رولهای نایلون گلخانه ای چه متراژی است؟
ول هر رول ۵۰ متر است.

– قیمت پلاستیک گلخانه بر اساس چه واحدی است؟
قیمت پلاستیک گلخانه بر مبنای وزن محاسبه می شود. هر کیلوگرم پلاستیک گلخانه ۲۲۰ میکرون تقریبا ۵ متر مربع می شود.

– آیا عرض های سفارشی هم قابل تولید است؟
بله، قابل تولید است. از ۴ تا ۱۴ متر، بسته به میزان سفارش مشتریان، تولید با عرض سفارشی امکان پذیر است.

– طول عمر نایلون گلخانه ای چقدر است؟
طول عمر نایلون های گلخانه ای به عوامل مختلفی از جمله درصد مواد ضدآفتاب، نحوه نصب و نگهداری بستگی دارد. پلاستیک های گلخانه ای تولیدی این شرکت، با ۵ درصد آنتی یووی، ۲۵ ماه ضمانت عدم پوسیدگی در برابر نور آفتاب و با ۱۰ درصد آنتی یووی، ۳۶ ماه ضمانت دارند.

-آیا از نایلون های گلخانه برای استفاده در کف استخرهای آب کشاورزی استفاده می شود؟
بله. بسیاری از کشاورزان به دلیل مقاومت بالای این نوع نایلون، از آن برای پوشاندن کف استخر استفاده می کنند.

– وزن هر رول پلاستیک گلخانه تولیدی شرکت رخ پلاستیک توس با طول ۵۰ متر چقدر است؟
بسته به عرض نایلون، وزن تغییر می کند. هر رول ۵۰ متری عرض ۸ متر تقریبا ۹۰ کیلوگرم، ۱۰ متر ۱۱۵ کیلوگرم، ۱۲ متر ۱۳۵ کیلوگرم و عرض ۱۴ متر ۱۵۵ کیلوگرم وزن دارد.
چنانچه هرگونه سوالی در مورد قیمت پلاستیک گلخانه، نحوه خرید، انتخاب و نگهداری از آن دارید، کارشناسان شرکت رخ پلاستیک توس در خدمت شما هستند.