گلخانه دارای توری سایبان یا شید

 

شبکه سایبان که با عناوینی هم‌چون: شید گلخانه، توری سایه انداز و اسامی مختلف دیگر شناخته می‌شود، برای پوشش و محافظت هر نوع محیط و مکانی در برابر اثرات تخریب کننده نور آفتاب می‌باشد. این اثرات مخرب ناشی از اشعه فرا بنفش (UV) موجود در تابش خورشید است که هر نوع ماده‌ای را با گذشت زمان و به تدریج رو به زوال و در نهایت تخریب کامل می‌برد. در کنار نقش محافظتی شبکه سایبان، فضاهای محافظت شده با این توری ضدآفتاب، به‌طور قابل ملاحظه‌ای دمای پایین‌تری را خواهند داشت.

 

مهم‌ترین موارد مصرف شبکه توری سایبان (شید گلخانه):

  • محافظت و پوشاندن گلخانه‌ها با استفاده از توری شید گلخانه برای پایین آوردن دمای محیط گلخانه و تنظیم نور مناسب برای پرورش گلها و صیفی‌جات
  • بکارگیری از توری سایبان در باغ‌های میوه برای محافظت درختان در برابر آفتاب‌سوختگی و کاهش قابل توجه مصرف آب در آبیاری درختان
  • سایه اندازی و پوشش دامداری‌ها و محافظت دام ها در برابر تابش آفتاب و تنش دمایی و هم‌چنین جلوگیری از آسیب حشرات به دام
  • نصب توری سایبان استخر پرورش ماهی برای پایین آوردن دمای محیط استخر و جلوگیری از آسیب و تنش‌های دمایی
  • پوشش استخرها با توری سایبان برای جلوگیری از تشکیل جلبک در آب استخر و ممانعت از تبخیر سطحی آب استخر

توری شید سایبان گلخانه

 

مشخصات شبکه توری سایبان (بافت تیپ)

  • – عرض : ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۸ ، ۱۰ و۱۲ متر
  • – طول : سفارش مشتری – طول استاندارد سایبان: ۵۰ متر
  • – رنگ : سبز تیره- سفید – بژ – سیاه – قرمز-  آبی
  • – میزان سایه اندازی: ۳۰% – ۵۰% – ۶۰% – ۸۰% – ۹۰%

مشخصات وزنی انواع توری سایبان:

وزن سایبان در هر متر مربع پوشش سطح در هر کیلوگرم میزان سایه اندازی سایبان
۵۵ گرم ۱۸ متر مربع ۳۰ %
۷۰ گرم ۱۴٫۵ متر مربع ۵۰ %
۷۵ گرم ۱۳ متر مربع ۶۰ %
۱۰۰ گرم ۱۰ متر مربع ۸۰ %
۱۲۵ گرم ۸ متر مربع ۹۰ %

 

عرضه انواع توری سایه انداز با نخ فلت (تیپ) همراه با ۳۰ ماه ضمانت در برابر آفتاب می‌باشد

مشخصات شبکه توری سایبان مونوفیلامنت:

– عرض : ۱ ، ۱٫۵ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۸ ، ۱۰ متر

– طول : سفارش مشتری – طول استاندارد ۵۰ متر

– رنگ : سیاه – سبز – آبی – سفید – قرمز

– تراکم بافت: ۳۰% – ۵۰% – ۶۵% 

 

مشخصات وزنی انواع توری سایبان مونوفیلامنت:

وزن سایبان در هر متر مربع پوشش سطح در هر کیلوگرم میزان سایه اندازی سایبان
۷۵ گرم ۱۳ متر مربع ۳۰ %
۱۲۵ گرم  ۸ متر مربع ۵۰ %
۱۸۰ گرم ۵٫۵متر مربع ۶۵ %

انواع توری سایبان مونوفیلامنت بسته به نوع تراکم دارای ۳۶ تا ۴۸ ماه ضمانت در برابر آفتاب می‌باشند

 

انتخاب درست رنگ شبکه سایبان به چه صورت است؟

یکی از نتایج قابل توجه استفاده از توری شید گلخانه، تنظیم نور وارد شده به گیاهان تحت کشت می‌باشد. با تولید و به‌کارگیری شبکه سایبان در رنگ‌های مختلف بر روی گلخانه‌ها و درختان، امکان اینکه محصول تحت کشت زیر توری شید، تحت تابش طیف رنگی مشخصی باشد امکان‌پذیر شده است. گیاهان تحت تابش طیف‌های رنگی مختلف، رشد و باردهی متفاوتی داشته و در بعضی طیف‌های رنگی رشد بهتری نسبت به سایر رنگ‌ها دارند. این موضوع با بکارگیری و نصب شبکه‌های توری سایبان رنگی (فتوسلکتیو) به شکل مناسبی بر فرایند رشد گیاه تحت کشت اعمال می‌شود.

توری سایبان سبز

توری سایبان به رنگ سبز یکی از پرمصرف‌ترین انواع توری شید در ایران می‌باشد که در زمینه‌های گوناگونی از جمله: پوشش و سایه اندازی گلخانه ها و باغ ها مورد استفاده قرار گرفته است. عملکرد مطلوب این پوشش سایبان در سایه‌اندازی و پایین آوردن دمای محیط تحت پوشش، موجب شده توری شید سایبان سبز به‌طور وسیعی در سراسر نقاط استفاده شود. ایجاد سایه روی گلخانه‌ها برای طیف متعددی از کشت‌های گلخانه‌ای، پوشش درختان باغ‌ها برای محصولات مختلف، پوشش سایبان استخر، سایبان دامداری‌ها از جمله زمینه‌های کاربرد متنوع این رنگ از توری سایه انداز می‌باشد. البته باید دقت داشت این رنگ سایبان با بررسی و دقت بر اساس نوع محصول انتخاب شود. نصب و استفاده از شید گلخانه سبز برای همه مصارف گلخانه‌ای و کشاورزی کار درست و اصولی نیست. در به‌کارگیری توری سایه انداز باید پارامترهای مربوط به رشد گیاه تحت کشت از جمله: رنگ طیف نوری مطلوب گیاه برای رشد (برای انتخاب رنگ مناسب توری سایبان) در کنار میزان شدت نور مورد نیاز (برای انتخاب درست میزان سایه اندازی توری) مورد توجه قرار گیرد.

توری سایبان سفید

بسیاری از گلها از جمله: ژربرا، میخک، آلسترومریا نیاز به توری شید به رنگ سفید دارند. هم‌چنین براساس بعضی بررسی‌ها، در میوه‌هایی نظیر: هلو، سیب، توت‌فرنگی و انجیر با استفاده از شبکه سایبان سفید محصول بیشتر و بهتری به‌دست آمده است. در مواردی از این دست، نصب توری سایبان سبز تاثیر مناسبی نداشته و بر رشد و گل‌دهی گیاه تاثیر منفی می‌گذارد.

. توری شید گلخانه سفید با تراکم سایه اندازی ۸۰ درصد برای پرورش گل‌ها در گلخانه‌ کاربرد فراوانی دارد. توری سایه انداز سفید با میزان سایه اندازی ۵۰ درصد و ۶۰ درصد، علاوه بر سایه اندازی روی گلخانه‌ها، برای پوشش و سایه اندازی برای باغ‌ها و درختان میوه به‌کار می‌رود. از توری شید ۳۰ درصد هم علاوه بر پوشش و سایه اندازی صیفی‌جات، بصورت گسترده‌ای در صنعت ساخت و ساز برای پوشش و نمای ساختمان‌ها و بناهای در حال احداث استفاده می‌شود. از توری سایبان ۸۰ و ۹۰ درصد سفید هم در پوشش و محوطه‌سازی برای اماکن تفریحی و خانگی استفاده می‌شود. بنابر گزارش‌های به‌دست آمده، استفاده از توری سایبان سفید به علت رشد سریعتر گیاه بخصوص در گیاهان گل‌دار به‌صورت روزافزونی در زمینه‌‍‌های مختلف کشاورزی و پرورش گل در حال گسترش است.

 

قیمت توری سایبان

شبکه‌های توری سایبان مانند هر نوع محصولی با قیمت‌های مختلفی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارند. عوامل مختلفی بر قیمت توری سایبان تاثیرگذار هستند:

همان طور که اشاره شد توری‌های شید گلخانه به چند روش تولید و بافته می‌شوند: شبکه سایبان بافت تیپ یا فلت، توری سایبان مونوفیلامنت و توری مونوتیپ. تولید شید گلخانه از طریق هر یک از این روش‌ها تفاوت های ساختاری با یکدیگر دارند. تولید توری سایه انداز با بافت مونوفیلامنت بخاطر پیچیدگی‌هایی که در فرایندهای تولید و بافندگی آن باید رعایت کرد، زمانبر و سخت‌تر است و این موضوع قیمت توری سایبان مونوفیلامنت را بیشتر از سایر بافت‌ها قرار می‌دهد. البته باید توجه داشت که توری مونوفیلامنت بافت محکم‌تر و مقاوم‌تری هم نسبت به بافت‌های دیگر دارد. بعد از این بافت، توری مونوتیپ نیز به لحاظ تولید و بافت پیچیده‌تر از تولید توری شید با بافت تیپ است و قیمت تمام شده بیشتری نسبت به این بافت دارد. با توجه به این موارد، یکی از عوامل تعیین‌کننده در قیمت توری سایبان روش و نوع بافت این محصول می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین عوامل در قیمت شید گلخانه، کیفیت مواد آنتی یووی و رنگدانه‌هایی است که در فرمولاسیون تولید توری سایه انداز به‌کار گرفته می‌شوند که مهمترین پارامتر در میزان دوام و طول عمر توری سایبان در برابر آفتاب می‌باشد. کیفیت آنتی یووی، باعث تغییر ماندگاری توری سایبان از ۶ ماه تا بیش از ۵ سال می شود.

مسئله بسیار مهم در زمان خرید توری سایبان این است که مصرف‌کننده اطمینان داشته باشد که توری شید دارای مواد آنتی یووی با کیفیتی بوده و در نتیجه توری سایبان از میزان طول عمر مناسب برخوردار باشد. برای اطمینان از این موضوع، نیاز به وجود لابراتوارهایی با دستگاه‌های بسیار پیشرفته و گرانقیمت برای سنجش میزان آنتی یووی و مقاومت توری شید در برابر نور خورشید است که دسترسی به آنها بسیار سخت و پیچیده است. به همین علت، متاسفانه تنها امکان بررسی موجود برای خریداران از اینکه شید گلخانه دارای ترکیبات آنتی یووی با کیفیت و در نتیجه طول عمر مناسب است، نصب توری شید و گذشت زمان می‌باشد تا بتوان به میزان دوام و طول عمر توری سایبان پی برد.

به طور کلی، برای خرید شید گلخانه مناسب و با کیفیت باید دو پارامتر اساسی را در نظر داشت: اول اینکه، توری شید را از تولیدکنندگان معتبری که کیفیت و دوام بالای محصولات آنها کاملا مشخص شده، تهیه کرد. پارامتر دوم، خرید توری سایبان با گارانتی مصرف کاملا مشخص و قابل استناد است تا بتوان خرید شبکه سایبان را با بیشترین اطمینان انجام داد.

از دیگر عوامل موثر بر قیمت توری شید گلخانه تراکم بافت یا میزان سایه اندازی شبکه سایبان است. هرچقدر تراکم و گره‌های بافت شبکه سایبان بیشتر می‌شود، به تبع آن میزان سایه اندازی توری بیشتر می‌شود. از طرفی با افزایش گره‌ها و تراکم بافت، وزن توری سایبان در واحد سطح افزایش خواهد یافت و علاوه بر آن، در بافت‌های پرتراکم، پیچیدگی فرآیند تولید توری سایه انداز بیشتر می‌شود. این موارد سبب می‌شود تا قیمت توری سایبان با افزایش میزان سایه اندازی این محصول بیشتر شود.