آب می تواند بستر مناسبی برای کشت گیاهان باشد یا خاک ؟

۵ مزیت پرده ذخیره انرژی
02/01/2020
تصویری از آبیاری مزارع
آبیـاری و انواع روش ها به همراه مزایا و معایب
23/08/2020
شماتیک کشت گیاهان در آب

شماتیک کشت گیاهان در آب

نوعی از کشت گیاهان در آب

نوعی از کشت گیاهان در آب

گیاهان در آب بهتر رشد می کنند یا در خاک؟

اگر در حال ساخت، گسترش  گلخانه هستید، ممکن است از مزایای رشد گیاهان در آب در مقابل رشد در خاک تعجب کنید.

گیاهان برای رشد به آب و مواد مغذی احتیاج دارند . باغداران می توانند انتخاب کنند که آیا می خواهند ،گیاهان خود را در خاک دارای مواد مغذی پرورش دهند و سپس آنها را آب دهند، یا اینکه می خواهند بطور مستقیم در آب غنی از مواد مغذی گیاه را پروش دهند.

 انتخاب کاشت در خاک یا آب بستگی به فضای موجود در اختیار شما و ترجیحات شخصی شما دارد . اما هر دو گزینه خوبی برای باغبانی گلخانه ها هستند! گفته می­شود که اخیراً تحقیقات نشان داده اند ،که سیستم های هیدروپونیک (کاشت در آب) به طور کلی می توانند برای رشد بهتر باشند.

 چرا گیاهان به آب نیاز دارند؟

می دانیم که گیاهان برای رشد و پرورش به نور، مواد مغذی و آب احتیاج دارند. اما آب چگونه به گیاهان کمک می کند؟ آب به عنوان نوعی سیستم حمل و نقل برای مواد مغذی از ریشه ها تا برگها عمل می­کند، و اطمینان حاصل می­شود که تمام قسمت های گیاه از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد استفاده می کنند.

 اما بدون آب، ریشه تنها بخشی از گیاه است که از این مواد مغذی سود می برد.

این مهم است که بدانید گیاهان مختلف به مقادیر متفاوتی از آب احتیاج دارند. بعضی از گیاهان بیشتر از سایرین به آب نیاز دارند.

من همیشه نگران بودم که گیاهان من از آب کافی برخوردار نشوند – متوجه نمی­شدم که اگر به آنها زیاد آب بدهم گیاهان من می توانند کاملا در آب غرق شوند.

میزان نیاز گیاهان به آب، به آب و هوا و زمان سال بستگی دارد. در زمان خاصی از سال که بارندگی است، دیگر لازم نیست به اندازه­ی قبل آبیاری دستی را انجام دهید.

در دیگر طیف آب و هوا، اگر گرم و خشک باشد، متوجه خواهید شد که گیاهان شما وابسته به مقدار بیشتری از آب در حالت معمول هستند. درست مانند انسان، گیاهان در هر زمان به آب احتیاج دارند، اما مقدار مورد نیاز آنها می تواند متغیر باشد.

چراگیاهان به مواد مغذی احتیاج دارند

اکنون می دانیم که آب این امکان را ایجاد می­کند تا مواد مغذی به قسمتهای مختلف گیاهان برسند. این مواد مغذی چیست و چرا گیاهان به آنها احتیاج دارند؟ به عبارت ساده، مواد مغذی، مواد غذایی گیاه هستند. آنها به گیاه انرژی می دهند تا رشد کند، درست مانند غذا برای ما.

کلسیم، فسفر، نیتروژن، پتاسیم، منیزیم و گوگرد مهمترین مواد مغذی مورد نیاز گیاهان برای رشد هستند.

در اصل، این مواد مغذی به گیاهان اجازه می دهد:

  • انجام فتوسنتز به طور مؤثر (تبدیل نور خورشید، آب و دی اکسید کربن به کربوهیدرات ها)،
  • ایجاد ریشه های سالم،
  • ساختن یک ساختار پشتیبانی مستحکم،
  • تولید گل
  • و میوه و….

وقتی انتخاب می کنید که باغبانی شما با خاک باشد یا با آب، این مواد مغذی برای موفقیت شما ضروری خواهد بود.

به طور سنتی، باغبانان برای تهیه این مواد مغذی از خاک استفاده کرده و سپس گیاهان خود را آبیاری می­کنند. با این حال، کاشت در آب و اضافه کردن مواد مغذی به طور مستقیم به آب گزینه بسیار خوبی است که تعداد زیادی از باغبانان آن را نسبت به کاشت در خاک موثرتر می دانند.

رشد گیاهان در خاک

به طور معمول، در صورت داشتن فضای بزرگ برای پرورش گیاهان و دسترسی به خاک خوب و حاصلخیز، باغداران تصمیم به رشد گیاهان در خاک می­گیرند.

بنابراین اگر وضعیت کاشت شما اینطور به نظر می رسد، رشد در خاک می تواند گزینه خوبی برای شما باشد!

برای اینکه مطمئن شوید گیاهان شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کنند، احتمالا لازم باشد تا مواد مغذی را به خاک اضافه کنید. شما می توانید این مواد را از طریق کمپوست، کود که می توان از هر فروشگاه گیاهی خریداری کرد، اضافه نمایید.

خاک همچنین حاوی باکتری و کرم خاکی است ،که به تجزیه عناصر خاک به مواد مغذی قابل هضم برای گیاهان کمک می کند. این یک اشکال جزئی در خاک است که مواد مغذی به راحتی در دسترس برای مصرف گیاهان نیستند. با این حال، تا زمانی که خاک شما سرشار از باکتری ها باشد و بتوانید کرم های خاکی را که در آن اطراف مشغول جابجایی ولولیدن هستند را ببینید، خاکی سرشار از مواد مغذی خواهید داشت!

فایده اصلی خاک این است که در صورت داشتن فضا و دسترسی، کاشت خاک بسیار ارزان است. همچنین اگر می خواهید مقدار قابل توجهی سبزیجات یا گیاهان دیگر کاشت کنید بسیار عالی است.

در خصوص کشت در خاک دو اشکال وجود دارد:

اول از همه، شما باید pH خاک را حفظ کنید و مواد مغذی را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید گیاهان شما مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت می کنند.

همچنین خاک مواد مغذی خود را با گذشت زمان از دست می دهد، بنابراین نظارت بر میزان آن واقعاً مهم است.

 

رشد گیاهان در آب: هیدروپونیک

یکی دیگر از گزینه ها برای رشد گیاهان، که در حال محبوبتر شدن نیز هست، کشت هیدروپونیکمی­باشد. اساساً به این معنا است که گیاهان در آب رشد می کنند و بدون خاک هستند.

برخی از باغبانانی که از کشت هیدروپونیک استفاده می کنند نیز شن و ماسه یا سنگ های بزرگتر را در گلدان های خود یا سینی های کاشت قرار می دهند، اما در این صورت آب ماده اصلی است.

توجه به این نکته مهم است که ،گیاهان بدون آن دسته از مواد مغذی که قبلاً در مورد آنها صحبت کردیم، نمی توانند به تنهایی در آب رشد کنند و گیاهان شما بسیار طولانی زنده نخواهند ماند.

با این حال، شما به راحتی می توانید مواد مغذی را به آب اضافه کنید، و در این صورت گیاهان شما همه چیز مورد نیاز برای شکوفایی را خواهند داشت. اگر تا به حال یک دسته گل خریداری کرده اید و “غذای گیاهی” را به گلدان آب اضافه کرده اید، اکنون تجربه هیدروپونیک دارید!

مزایای کشت هیدروپونیک

رشد گیاهان در آب به شما این امکان را می دهد که سطح مواد مغذی را به راحتی رصد کرده و در صورت لزوم مواد مغذی به آن بیفزایید. همچنین به راحتی می توان فهمید که گیاهان شما به اندازه کافی آب می گیرند یا نه! این به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که گیاهان خود را بیش از حد و یا کم آب نمی کنید.

همچنین دانشمندان اخیراً شواهدی پیدا کرده اند که نشان می دهد گیاهان کاشت در آب با رشد سریعتر و بالاتری نسبت به گیاهانی کاشت در خاک، رشد کرده­ اند، بنابراین این می تواند فواید جدی برای رشد در آب باشد.

به نظر می رسد قابل باور نیست که گیاهان در صورتیکه بیش از حد آبیاری شده و در حال غرق شدن باشند، می توانند در سیستم های هیدروپونیک با سرعت بیشتری رشد کنند و بزرگتر شوند.

چه اتفاقی در مورد آنها رخ می­دهد؟

اگر گیاهان خود را بیش از حد آب دهید، و در حال غرق شدن باشند ، هیچ راهی برای رسیدن اکسیژن به ریشه آنها وجود ندارند.بنابراین با استفاده از سیستم های هیدروپونیک میزان اکسیژن موجود در آب را کنترل می کنید و به این ترتیب ریشه ، اکسیژن کافی را دریافت می کند در نتیجه گیاه غرق نمی شود.

 معایب کشت هیدروپونیک

مهمترین اشکال برای کشت هیدروپونیک گیاهان ، هزینه اولیه است.

در صورت راه اندازی سیستم هیدروپونیک، به احتمال زیاد می خواهید پمپ، مخزن، سینی و احتمالاً سایر مواد مانند تایمر و چراغ های بزرگ را خریداری کنید. تهیه این موارد از خاک گران تر هستند، به خصوص اگر قبلاً به خاک به صورت رایگان دسترسی داشته اید.

گفته می شود که بسیاری از باغبانانی که از سیستم های هیدروپونیک استفاده می کنند می گویند که سرمایه گذاری اولیه ارزش آن را دارد و باعث صرفه جویی هزینه در طول زمان خواهد شد.

رشد گیاهان در خاک در مقایسه با رشد در آب

اگر شما تحت تأثیر سیستم هیدروپونیک قرار گرفته ­اید، هیجان زده خواهید شد که بدانید دانشمندان و باغبانان  در حال مطالعه اثربخشی آن هستند. به خصوص در مقایسه آن با رشد گیاهان در خاک.

مطالعات متعددی نشان داده اند که گیاهان می توانند در سیستم های هیدروپونیک بزرگتر و سریعتر از آنچه که در خاک انجام می شود رشد کنند. این امر ممکن است اگر به دنبال تولید بسیاری از سبزیجات یا میوه ها برای نگهداری یا فروش آنها هستید،  برای شما مفید باشد.

همچنین محققان دریافتند که بطور کلی گیاهان در سیستم های هیدروپونیک بیشتر از خاک زنده می مانند. این یافته هنوزهم باید با انواع مختلفی از محصولات مورد آزمایش قرار گیرد. اما ، واقعاً جالب و بسیار دلگرم کننده است.

 

 

طعم تولید در خاک در مقابل آب

در حال حاضر یکی از دلایلی که ارائه محصول به شیوه­ ی، از مزرعه به مصرف کننده بسیار محبوب است، این می­باشد که شما می توانید طعم تازه بودن سبزیجات و میوه ها را زمانیکه مستقیما از یک مزرعه دریافت می کنید، بچشید. چه میزانی ازاین طعم تازه گیاهان در نتیجه­ی رشد در خاک می­باشد؟

طبق گفته چندین پرورش دهنده، گیاهانی که به طور هیدروپونیک رشد می کنند، سبزیجات و میوه هایی پر از عطر و طعم تولید می کنند. البته اگر به دنبال این باشید که بخواهید بگویید آیا میوه و سبزیجاتی که در بشقاب شما موجودند در خاک رشد کرده ­اند یا در آب، دشوار خواهد بود. تاکنون، تولید کنندگان و محققان تفاوتی را در طعم بین دو شیوه­ی رشد، پیدا نکرده اند.

 

مقایسه رشد در خاک و رشد در آب (کشت هیدروپونیک)

 

رشد در خاک رشد در آب (سیستم هیدروپونیک)
هزینه بسیار ارزان در ابتدا گران اما در طولانی مدت باعث صرفه جویی در هزینه­ها
مراقبت­های لازم کنترلPH ، آبیاری، مطمئن بودن از اینکه بیش از حد آبیاری نشود مراقبت اولیه- ساختن سیستم هیدروپونیک. بعد از راه­ اندازی سیستم هیدروپونیک، نیاز به مراقبت کمتر
سرعت رشد گیاه سرعت رشد در خاک معمولا برای بیشتر پرورش دهندگان کافی است، اما رشد در آب سریعتر بوده است. گیاهان می­توانند بزرگتر و سریعتر در آب نسبت به خاک رشد نمایند.
کیفیت طعم طعمی مشابه با رشد در آب تازه طعمی مشابه با رشد در خاک.

خوش طعم و خوشمزه

 

انتخاب رشد در آب یا رشد در خاک برای گلخانه­­ ی شما

در پایان، انتخاب اینکه آیا محصول خود را در آب بکارید یا در خاک، بستگی به شما دارد.

اکنون که مزایا و اشکالات هر سیستم را می دانید، انتخاب نوع سیستم رشد واقعاً به اولویت شخصی و شرایط شما مربوط است.

اگر پول نقد اضافی دارید، سرمایه گذاری در یک سیستم هیدروپونیک ممکن است ایده خوبی برای شما باشد. اگر به خاک زیادی دسترسی دارید و می خواهید گیاهان را در یک فضای بزرگ پرورش دهید، ممکن است رشد در خاک گزینه بهتری باشد.

 

سوالات مرتبط

آیا گیاهان بدون خاک می­توانند رشد کنند؟

بله، تا زمانی که مطمئن باشید گیاهان مواد مغذی خود را به روش دیگری دریافت می کنند، شما می­توانید رشد بدون خاک داشته باشید و بنابراین اگر باغبانی بدون خاک به نظر بهتر برسد، قطعاً می توانید به آن شیوه تغییر روش دهید.

 

آیا گیاهان در فضای داخل بهتر رشد می کنند یا بیرون؟

این مساله به نوع گیاه و چه زمانی از سال بستگی دارد. از آنجایی که گیاهان به مقادیر مختلفی از نور نیاز دارند و در دماهای مختلف رشد می کنند، در بعضی مواقع در بیرون و گاهی در داخل به بهترین وجه شکوفا می شوند.

در اصل، فقط بایستی اطمینان حاصل نمایید که آنها مقدار مناسب نور، مواد مغذی و آب را دریافت می کنند.

 

چگونه می توانم یک سیستم هیدروپونیک بسازم؟

برای ساختن سیستم هیدروپونیک، به یک مخزن مواد مغذی، نوارهای pH برای اندازه­ گیری سطح مواد مغذی، مواد مغذی، لوله هایی که آب از طریق آن­ها عبور کند و یک سینی که گیاهان شما در آن زندگی می کنند، نیاز دارید. (بعضی از مردم از سینی نشا و بعضی دیگر از لوله­های پی وی سی با سوراخ هایی که برای گیاهان برش داده شده است، استفاده می­کنند).

منبع : greenhousetoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *