گسترش گلخانه
مواردی که برای گسترش گلخانه باید در نظر داشته باشید
03/12/2019
شماتیک کشت گیاهان در آب
آب می تواند بستر مناسبی برای کشت گیاهان باشد یا خاک ؟
11/08/2020

هنگامی که نوبت اضافه کردن پرده های ذخیره انرژی (گاهی اوقات به آنها پتوی گرمایی نیز گفته می­شود) در گلخانه می شود، همه روی صرفه جویی انرژی متمرکز می شوند. و مطمئناً صرفه جویی در مصرف انرژی بایستی به عنوان یکی از عوامل اصلی در تصمیم گیری هر گلخانه دار باشد. درکشت زمستانی هزینه های گرمایشی زیادی را به اداره ­ی یک گلخانه­  اضافه می­کند. یک پرده ای که با طراحی مناسب و به درستی نصب شده باشد، می تواند هزینه های گرمایشی در زمستان را تا ۵۰ درصد و در بعضی موارد بیشتر، کاهش دهد. و همچنین پرده های انرژی که به طور صحیح در هوای گرم تابستان مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند با تهویه هوا، نیاز به برق را نیز کاهش دهند، و در شب هنگام با پایین آمدن خورشید، دمای هوا را بالاتر نگه دارند.

اما پنج دلیل دیگر وجود دارد که نشان میدهد این پرده ها ارزش آن را دارد تا به تحلیل و بررسی آن برای گلخانه بپردازیم.

پرده انرژی به کنترل رطوبت گلخانه­ کمک می­کند

زمانیکه دریچه­ های سقفی به درستی به کاربرده شود، پرده انرژی می تواند با ایجاد هوای تازه و خنک در گلخانه به تعادل رطوبت گلخانه کمک کند، همچنین به عنوان یک مانع فیزیکی برای جلوگیری از ریزش هوای سرد بر روی محصول کمک می کند.یادگیری نحوه کار با پرده ها به عنوان کنترل کامل بخشی از محیط ضروری است. به عنوان مثال: اگر پرده بسته باشد و رطوبت بیش از حد بالا داشته باشیم، باز کردن پرده ها و پنجره های گلخانه­ به پایین آمدن رطوبت کمک می کند.

پرده­ های انرژی می­تواند برای ایجاد سایه در تابستان به ما کمک کنند

انطباق پرده های انرژی به گلخانه داران این اجازه را می دهد تا در صورت نیاز ، سایه ایجاد کنند و همچنین سیستم پرده انرژی با تنظیم سطح نور و درجه حرارت، محیط رشد ایده آل برای محصول خاص به وجود می آید. هنگامی که با تیم طراحی گلخانه به منظور ایجاد سیستم پرده ­های ذخیره انرژی کار میکنید، از مواردی مانند کنترل محیط با توجه به مناطق مختلف گلخانه­ و با در نظر گرفتن تنوع محصولات زراعی که ممکن است در آینده داشته باشید، فراموش نشود.

 

  پرده های انرژی با کاهش نوسانات دما، گیاهان سالم تری تولید می کنند

پرده­ های انرژی با خلاص شدن از نوسانات دمایی در محدوده دمای روز زمستان، پایین ترین دما را تا حدی که هزینه های گرمایش را کاهش داده، بهبود می بخشد. و این تازه اول ماجراست. نوسانات دما ممکن است باعث شود عملکرد سیستم گرمایش پایین تر از حد انتظار باشد، که باعث کاهش راندمان شود و بر هزینه های نگهداری و طول عمر سیستم گرمایش تأثیر می گذارد.تغییرات سریع دما همچنین باعث افزایش استرس به گیاهان می شود. بنابراین با تنظیم مناسب زمان باز و بسته شدن پرده انرژی که با کنترل های محیطی که دمای بیرون و داخل گلخانه را متناسب با دمای رشد مطلوب اندازه گیری می کند، می توانید حتی از نوسانات دما راحت شوید و یک اختلاف دمای ملایم تری برای سلامت گیاهان فراهم کنید.

  بهای پرداخت انرژی به احتمال زیاد پایین نخواهد آمد، زیرا ذخیره انرژی محدود است

زمانی که بازگشت سرمایه برای پرده انرژی یا هر سرمایه گذار عمده دیگری مد نظر قرار می گیرد، ارزیابی عملکرد آن در آینده حاشیه امنیت مناسبی را به لحاظ سرمایه گذاری بدست می­دهد.نگاهی به صورت حساب انرژی خود در ۵ سال گذشته بیندازید و روندها را در نظر بگیرید. هزینه­ های شما چگونه تغییر کرده است؟ میانگین استفاده شما چقدر بوده است؟ اگر زمستان معتدلی داشته­ اید و هزینه های گرمایشی­ به طرز چشم گیری کاهش داشته است، زمستان های سخت تر را نیز در نظر بگیرید، زیرا در آینده هر دو حالت را خواهید داشت.

 

 

منبع:  ggs-greenhouse

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *