مواردی که برای گسترش گلخانه باید در نظر داشته باشید

عکس گلخانه در زمستان
چهار راهکار آماده سازی گلخانه برای فصل زمستان
26/10/2019
۵ مزیت پرده ذخیره انرژی
02/01/2020
گسترش گلخانه

اگر می توانستید به عقب برگردید و گلخانه خود را دوباره طراحی کنید، چه تغییراتی ایجاد می کردید؟ چه تعدادی از این تغییرات جزئی و چه تعداد تغییرات عمده و ساختاری، گرمایشی یا سایر تغییرات مکانیکی را شامل خواهد شد؟ چک لیستی از مواردی را که اکنون بایستی در گلخانه خود داشته باشید و می­خواهید آنها را در ساخت بعدی بگنجانید، تهیه نمایید.

مواردی که قبل از شروع بایستی در نظر بگیرید:

انعطاف پذیری

یکی از مواردی که گلخانه داران با آن مواجه میشوند این است که انعطاف پذیری لازم برای ایجاد تغییرات در نوع کشت را ندارند.

به این معنا که اگر گلخانه­ ی شما برای محصولات فصل سرد و برای خاموشی طراحی شده باشد  اگر نیاز به کاشت یک محصولی داشته باشید که حساس به روز و روشنایی باشد ، مجبور به ایجاد تغییرات گران قیمت هستید. همچنین تغییرات شدید اقلیمی داخلی که یک محصول نیازمند بوده، درحالیکه شما مجبور به جلوگیری از آن هستید. آنچه شما اساساً انجام داده اید محدود کردن لیست محصولاتی است که می توانند در محیط انتخابی شما رشد کنند.

آینده

تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری که فقط به گذشته و حال متمرکز شده اند، بندرت بازده حیرت انگیزی را به همراه دارند.

به یاد داشته باشید که گلخانه­ ای ساخته شده برای ده ها سال ماندگار است، بنابراین کاری که شما می خواهید ۱۰ یا ۲۰ سال بعد انجام دهید تقریباً به همان اندازه که در ۵ سال آینده انجام میدهید، مهم است. با تغییر اقتصاد و هر چیز دیگری که در این صنعت در مدت این دهه اتفاق افتاده است، چه کسی می داند چه انتخاب هایی را باید در آینده در نظر بگیرید ولی نباید اجازه دهید که محیط کشت گلخانه­یتان انتخاب­هایتان را محدود کند!

بودجه

موضوع کاملا واضحی است، اما با شناخت از میزان بودجه­تان و نیم نگاهی به روشهای مقرون بصرفه موجود می­توانید ضمن رسیدن به هدف خود در زمینه نیازتان، در بازه دراز مدت نیز بودجه خود را به درستی صرف کنید. حال اگر در هنگام شروع، طرح درستی نداشته و بادقت در خصوص گزینه های موجود برنامه ریزی نکرده باشید، خالی از لطف نیست که بدانید در قبال شرایط گوناگون اقلیمی به سرمایه بیشتری نیاز است که مخارج لازم برای ایجاد این سیستم در سازه جدید به مراتب کمتر از سازه موجود است. با بررسی احتمالات بازگشت سرمایه می­توانید روند تصمیم گیری را برای خود آسان تر کنید. و با تهیه کردن فهرستی از سوال­هایی که در ذهن دارید، پیش از توسعه طرح خود به بررسی آنها نیاز دارید.

ساختار

چه نوع ساختاری نیازهای فعلی من  و آنچه ممکن است در آینده به آن نیاز داشته باشم را به بهترین وجه تأمین می کند؟ چه سطحی از نور برای انواع محصولات گلخانه ای که می توانم پرورش دهم بهتر خواهد بود؟

  • در چه درجه هوایی، محصولات زراعی مختلف به بهترین حالت، رشد خواهد کرد؟
  • آیا تقسیم ساختار به قسمت های جداگانه، لازم است؟ آیا این مناطق به کنترل حرارتی جداگانه نیاز دارند؟
  • آیا در نظر گرفتن میزان نور(روشنایی، سایه یا خاموشی) نیازهای فعلی یا آینده را برآورده می کند؟

گرمایش و روشنایی

حداکثر درجه حرارت و مقدار کافی تا حق انتخاب در میان سایر محصولات داشته باشم، چه مقدار است؟ گزینه­هایی مانند گرمای محصول، گرمای ریلی و گرمای زیر نیمکت (سکو) را بررسی نمایید. آیا هریک یا همه این موارد اکنون یا در آینده نزدیک برای گلخانه شما ضروری است؟اگر در حال حاضر نور بیشتری برای کشت محصول نیاز ندارید، آیا فکر می کنید در آینده هم نیاز نباشد؟ برای حل این مساله، مطالعه مقالات مختلف به شما کمک میکند و اینکه آیا نصب آن از نظر مالی مقرون به صرفه است یا خیر.

سیستم­های کشت و آبیاری

کدام یک از انواع سیستم­های کشت در آینده بیشترین نیازهای ما را برطرف خواهد کرد؟ (روی زمین، روی نیمکت، ظروف یا به صورت آبی) تصمیم گیری در مورد سیستم های کشت بسیار مهم است زیرا در بسیاری از سیستم های دیگر مانند گرما و آبیاری تأثیر می گذارد.

سیستم آبیاری شما بایستی به گونه­ایی باشد که به شما اجازه تأسیسات احتمالی آینده را بدهد و همچنین بایستی کنترل های خودکار را هم در نظر بگیرد.

و همچنین احتمالات زیر را در نظر بگیرید:

آیا شما نیاز به آبیاری دستی، آبیاری بالای سری (آبیاری آب پاشی)، آبیاری بارانی، خطوط آبیاری قطره ای، آب کشت(هیدروپونیک) دارید یا اینکه برایتان آبیاری غرقابی معنای بیشتری خواهد داشت؟

 

منبع: ggs-greenhouse

1 دیدگاه

  1. بسیار عالی ممنون از مطالب با ارزشی که در اختیار ما گذاشته ایت ،بوشهر سالمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *