حضور رخ پلاستیک توس نمایشگاه صنعت کشاورزی اصفهان
حضور شرکت رخ پلاستیک توس در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت کشاورزی
23/10/2016
هیدروپونیک
آشنایی با کشاورزی به روش هیدروپونیک
04/02/2017
گلخانه گل

کشاورزی و باغداری از آن دسته شغل‌هایی است که شاید به خاطر سختی‌های آن جوان‌ها دیگر کمتر به آن رغبت نشان دهند و شاید از نظر خیلی سوددهی نداشته باشد؛ اما جالب است بدانید اگر راه و روش این کارا را بلد باشید، می‌توانید از این شغل پول خوبی به جیب بزنید. کشاورزی گلخانه‌ای یکی از روش‌های کشاورزی است که اگر حرفه‌ای عمل کنید، اتفاقا درآمد خوبی هم دارد.

هادی چند سالی است که در یک گلخانه به تولید صیفی‌جات می‌پردازد و از درآمد این شغل راضی است. با او درباره کشاورزی گلخانه‌ای و چگونه پول درآوردن از این راه می‌پرسیم:

گلخانه گوجه فرنگی

چقدر پول لازم داریم؟

اگر می‌خواهید وارد کار زراعت گلخانه‌ای شوید، اول از همه به یک زمین کشاورزی نیاز دارید. بعد از آن نوبت به گلخانه می‌رسد که بسته به اینکه چقدر سرمایه اولیه داشته باشید، نوع و میزان هزینه آن تغییر می‌کند. گلخانه‌ها انواع مختلفی دارند که ارزان‌ترین آن گلخانه چوبی است؛ گرچه عمر این گلخانه نسبت به بقیه کمتر است و هر سه‌چهار سال یک بار باید تعویض شود. اگر بخواهید برای پنج هزار متر یا به اصطلاح پنج جریب زمین، گلخانه چوبی تهیه کنید، تقریبا ۵۰ میلیون باید فقط برای آن هزینه کنید. هزینه بذر هم به مرغوب بودن یا نبودن آن بستگی دارد و از یکی‌دو میلیون تا ۱۵ میلیون تومان متغیر است. علاوه بر این هزینه اجاره کردن زمین و کود و آب هم وجود دارد که بسته به شهر محل زندگی و نوع کود مصرفی متفاوت است. برای سم هم لازم نیست هزینه کنید و می‌توانید از جهاد کشاورزی شهر خود رایگان دریافت کنید. علاوه بر این فضای داخل گلخانه نیاز به گرم شدن دارد. اگر زمین زراعی در یک فضای سردسیری باشد، خاک هم باید گرم نکه داشته شود و باید از یر خاک لوله داغ رد شود و ریشه گیاه یخ نزند. هزینه گاز یا گازوئیل هم تقریبا ماهی یک میلیون تومان است. در این کار حتما به یک مهندس کشاورزی نیاز دارید. کشاورزی گلخانه ای نیاز به کارگر ثابت ندارد و فقط موقع و برداشت محصول به کارگر احتیاج دارد. تقریبا برای هر دوهزار متر به یک کارگر برای برداشت محصول احتیاج است. کارگر بیشتر سرعت عمل چیدن محصول را بیشتر می‌کند و در نتیجه وقت کمتری از شما می‌گیرد.

آماده سازی گلخانه

انواع گلخانه‌

گلخانه‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها مناسب کاشت یک نوع محصول است و قیمت هر کدام هم متفاوت است.

۱-گلخانه های تولیدی سبزی و صیفی شامل محصولاتی نظیر خیار, گوجه فرنگی, توت فرنگی, فلفل, بادمجان, طالبی, سبزیجات برگی(ریحان- شاهی و……..) می باشد.
۲-گلخانه های تولید گل و گیاهان زینتی برای تولید انواع گلهای شاخه بریده(رُز- ژربرا – گلایول – داودی) وگلهای آپارتمانی می باشد.
۳-سالنهای گلخانه ای تولید قارچ دکمه ای و قارچ صدفی
از نظر نوع سازه گلخانه ها به دو دسته چوبی یا سنتی و مدرن یا فلزی تقسیم می شوند.
۴-گلخانه های چوبی
اسکلت اصلی این گلخانه ها از چوب با پوشش پلاستیک مـی باشد. ارتفاع در ایـن سازه هـا ۲ تا ۳ متر و سیستم گرمایی و تهویه مناسبی ندارد و بدلیل ارتفاع پایین مناسب کشت محصولاتی نظیر خیار و گوجه فرنگی نمی باشد. مزیت این گلخانه ها قیمت ارزان احداث هر واحد آن می باشد ولی بدلیل نامناسب بودن محیط داخلی برای رشد گیاه معمولاً میزان تولید در واحد سطح در مقایسه با گلخانه های مدرن بسیار کمتر است. بدلایل ذکر شده این نوع گلخانه ها توسعه نیافته است و گلخانه های چوبی که قبلاً احداث شده به تدریج به گلخانه های مدرن تبدیل می شوند.
۵-گلخانه های فلزی یا مدرن
اسکلت این گلخانه ها از فلز است که معمولاً با پلاستیک یووی دار ضد اشعه ماوراء بنفش (uv) پوشش و دارای سیستم گرمایشی و تهویه مناسب می باشد. ارتفاع این نوع گلخانه ها بیش از ۵/۴ متر است و بدلیل شرایط مناسب رشد گیاه در اینگونه سازه, عملکرد در واحد سطح نسبت به گلخانه های چوبی افزایش دارد.
اتصال قطعات در گلخانه های فلزی بوسیله پیچ ومهره(پرتابل)و یا استفاده از جوش می باشد. هزینه واحد گلخانه های پرتابل نسبت به سیستم جوشی ۲۰-۱۵% بیشتر است ولی نصب آن آسانتر و تغییرات در سازه راحت تر است.

چه مهارتی باید کسب کنیم؟

برای تاسیس یک گلخانه لازم است که فرد حتما با مقدمات کشاورزی و اوضاع بازار آشنایی داشته باشد. پس اگر شما هم می‌خواهید وارد این کار شوید یا باید در این رشته تحصیل کرده باشید یا حداقل دو سال تجربه کار کشاورزی داشته باشید. با این حال وجود یک مهندس کشاورزی در کنار شما ضروری است. کشاورزی گلخانه‌ای برعکس کشاورزی روی زمین فصل خاصی ندارد و خود گلخانه‌دار تشخیص می‌دهد که چه محصولی بکارد. اما معمولا کشت گلخانه ای برای محصولاتی است که نمونه آن در بازار یافت نمی‌شود.

چقدر سود دارد؟

معمولا گلخانه‌ها سال اول سوددهی ندارد و اگر گلخانه‌دار حرفه‌ای باشد، در سال اول فقط می‌تواند دخل و خرجش را با هم برابر کند و از سال دوم سوددهی آغاز می‌شود. سود حاصل از این کار کاملا بستگی به بازار دارد. سود کار گلخانه و به طور کلی کشاورزی ماهانه نیست و موقع برداشت محصولات مشخص می‌شود. اگر کشاورز کاربلد و حرفه‌ای باشد تا سالی ۱۰۰ میلیون تومان هم می‌تواند به جیب بزنید.

گلخانه دار در گلخانه خیار

چه کسانی در این کار موفق هستند؟

باید اعتراف کنیم که کشاورزی گلخانه‌ای به اندازه کشاورزی روی زمین جذاب نیست. در این نوع از کشاورزی همه چیز مصنوعی است و اثری از نور خورشید نیست؛ اما سود گلخانه گاهی ده‌ها برابر از کشاورزی معمولی است. البته اگر می‌خواهید در این کار موفق باشید باید حتی الامکان فاصله محل زندگیتان با گلخانه کم باشد تا بتوانید ۲۴ ساعته به آن سر بزنید و در مواقع بحرانی مثل باران و تگرگ به داد آن برسید! یک لحظه غفلت در این کار می‌تواند زحمات یک ساله شما را بر باد دهد. رنگ و لعاب محصولات گلخانه‌ای هم معمولا بهتر از محصولات زمینی است؛ اما از نظر طعم معمولا محصولاتی که در زمین زراعی کشت می‌شوند، کیفیت بهتری دارند. علاوه بر این، کشاورزی گلخانه‌ای این امکان را به کشاورز می‌دهد که بذر را دستکاری کند و محصولات جدیدی تولید کند.

منبع: خبرگزاری مهر

16 دیدگاه

  1. روشن گفت:

    باسلام
    اینجانب یک ساختمان ۳طبقه واقع در بابل دارم و هر طبقه دارای سالن ۲۲۰متر می باشد ۲تا از سالنها دارای سقف و ۱سالن سقف ندارد ،آیا امکان پرورش کشت گلخانه ای امکان دارد ؟اگردارد چه نوع کشتی ؟باتشکر

    • رخ پلاستیک توس گفت:

      سلام
      وقت شما بخیر
      از یک متخصص کشت گلخانه در شهر خودتون راهنمایی بخواید، نیاز هست مکانتون از نزدیک بازدید شه و امکان سنجی بشه.

  2. حسین گفت:

    سلام خسته نباشید
    هزینه یه گلخونه فلزی تقریبا مستحکم برا هزار متر زمین چقدر میشه . سازه ارزان قیمت میخام
    با تشکر

    • رخ پلاستیک توس گفت:

      سلام
      از شرکت ها یا افرادی که در زمینه احداث گلخانه فعالیت دارند سوال کنید تا اطلاعات دقیق بهتون بدن. شماره تماس نماینده ها در قسمت نمایندگی ها موجوده، بعضا کار احداث گلخانه انجام میدن و میتونن راهنماییتون کنند.
      موفق باشید

  3. ابراهیم عزیزابادی گفت:

    با سلام بنده زمینی به مساحت حدود دو هزار متر دارم و می توانم تا پنج هزار متر هم تهیه کنم و هفته ای شش ساعت آب چهار اینچ دارم آیا میتوانم جهت ایجاد گلخانه با شرایط ذکر شده اقدام نمایم .سپاسگزارم

    • رخ پلاستیک توس گفت:

      سلام
      از شرکت ها یا افرادی که در زمینه احداث گلخانه و کشت گلخانه ای تجربه ی کافی دارند سوال کنید تا اطلاعات دقیق بهتون بدن. به میزان سرمایه، نوع کشت، منطقه و… بستگی داره. شماره تماس نماینده ها در قسمت نمایندگی ها موجوده، بعضا کار احداث گلخانه انجام میدن و میتونن راهنماییتون کنند.
      موفق باشید

  4. سلام لطفا با هزار وپانصد متر مربع زمین می خواهم گلخانه صیفی جات بزنم هزینه چقدر دارد با تشکر از آمل

    • رضا گفت:

      هههه
      پاسخ های قبلی رو بخونی به جوابت میرسی…
      با یع کارشناس کشاورزی مشورت کنین خخخخ

  5. امید گفت:

    با سلام
    من یک گلخانه ۱۰۰ مترمربعی در یزد دارم ک ابتدا برای فروش گل و گیاه احداث کردم ولی الان کاملا بلا استفاده هست.به نظر شما در این فضای نسبتا کوچک چه کاری میشه انجام داد؟

  6. محمد جواد گفت:

    در مناطقی که به گاز دسترس نداریم برای گرمایش گلخانه در وسعت ١٠ هزار متر مربع چه نوعی را پیشنهاد میکنین!؟

  7. محسن گفت:

    سلان
    من زمین ندارم ولی دوست دارم یه کار آفرینی کنم اما می ترسم برم جلو ترس دارم چیکار کنم فکر می کنم کسی کمکم نمی کنه

    • مهران گفت:

      سلام این ترس شما ذهنی هست .شما اصلا نترس باتوکل به خدا اقدام کنید زمین اجاره کنید وبرید جلو خدا حتما کمکتون میکنه ومیتونید موفق بشید.ووقتی مجوز گلخونه گرفتید خودتان با کمترین هزینه مثل چوب گلخانه بزنید وزدن گلخانه رو به شرکتها واگذار نکنید

  8. حسین گفت:

    شما که هیچ اطلاعاتی نداری و به همه میگی از کس دیگه بپرسن ؟؟؟چه کاریه که از شما بپرسیم

  9. قلی گفت:

    لامصب تو که هیچ سوالی رو سردر همیاری ازش و پاس میدی به این و اون چرا این مطلب رو کپی پیست کردی اصلا!!!؟؟؟

    • رخ پلاستیک توس گفت:

      سلام
      کشت گلخانه ای بسیار گسترده و تخصصی است و نمیشه در یک صفحه سایت آموزش کامل داد. این مطلب صرفا جهت آشنایی اولیه علاقه مندان به گشت گلخانه ای هست.

  10. امیر گفت:

    سلام در یک زمین ۲۰۰متری اگر گلخانه ای ایجاد کنیم چه صیفی جاتی کاشت کنیم بهتر است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *