کاربرد آبیاری قطره ای در زراعت صیفی جات
کاربرد آبیاری قطره ای در زراعت صیفی جات (هندوانه وخربزه)
19/06/2018
روش های کاهش مصرف سموم در گلخانه ها
28/08/2018
کشت گلخانه ای زعفران

مقدمه ای بر زعفران

زعفران (Crocus sativus) از تیره زنبق سانان (Iridaceae) می باشد. زعفران گیاهی است علفی، چند ساله، دارای کورم (پداژه) سفید رنگ که روی آن جوانه های راسی و جانبی وجود دارد. ریشه افشان، کوتاه و به طور معمول از قاعده کورم بر روی یک دایره خارج می شود. گل شامل گلپوش ۶ قطعه ای ۳ کاسبرگ و ۳ گلبرگ، همرنگ و خوشبو، دارای ۳ پرچم با بساک زرد رنگ، مادگی آن دارای خامه سفید، کلاله ۳ شاخه ای و قرمز رنگ است.

برگ ها باریک و بلند به رنگ سبز تیره یا چمنی به طول حدود ۲۰ تا ۵۰سانتی متر، به تعداد ۱۱- ۵ برگ، گل ها و برگ ها داخل لوله ای غشایی به نام اسپات ( چمچه ) قرار می گیرند که وظیفه حمایت برگ و گل تا خارج شدن از خاک را به عهده دارد. این گیاه سه گان می باشد و تولید بذر نمی کند.

گل زعفران

آب و هوای مناسب جهت کاشت زعفران

زعفران گیاهی است گرمسیری و در نقاطی که آب و هوای معتدل داشته و دارای تابستان های گرم و خشک و آفتابی و پاییز و زمستان نسبتا ملایم دارد، به خوبی رشد می کند و می شود در این مناطق کاشت زعفران را انجام داد. لازم به ذکر است که این موضوع ممکن است در همه شرایط صادق نباشد زیرا احتمال دارد گیاه به صورتی با محیط سازگار شود چنانچه در همدان که در ردیف شهرهای سردسیری ایران است، زراعت و کاشت زعفران نتایج رضایت بخشی داده است.

پیاز زعفران تابستان فعالیت ندارد، دوره بیداری و فعالیت آن از حدود آبان تا اردیبهشت است و با شروع فصل گرما برگ هایش زرد شده و می خشکد و پیاز به خواب می رود پس زمین های گرم و خشک جای مناسبی برای کشت زعفران است.

طرح احداث گلخانه زعفران

گذر زمان و افزایش سطح کشت این گیاه هم نتوانسته است از ارزش بالای آن کم کند، ارزش افزوده و سود تجارت جهانی بالای این محصول موجب شده است که بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی که به شدت درصدد افزایش قدرت اقتصادی و صادرات خود هستند به دنبال تولید این محصول در کشورهای خود باشند.

یکی از این کشورها، چین است که در نیازسنجی جوامع و ملل مختلف برای تولید محصولات صادراتی دارای تقاضای بالا، به خوبی برنامه‌ریزی می کند و بی شک محصول ارزشمندی مانند زعفران چیزی نیست که از این قاعده مستثنی بماند.

کشت گلخانه‌ای زعفران در حال حاضر اصلی‌ترین نوع کشت زعفران در چین می‌باشد. این طرح در کشورهای دیگر نیز مورد استقبال قرار گرفته و به دنبال درخواست و تحقیقات در این مورد با همکاری مهندس چینی موفق به کشت و برداشت شدند. کشورهایی از قبیل اسپانیا، امارات، ترکیه، شمال افغانستان و هندوستان وارد رقابت در این مورد شده‌اند.

نکته اینجاست که این کشور با این روش کشت و سیستم تولید گل زعفران، آیا ممکن است روزی به عنوان رقیبی جدی در کنار زعفران ایرانی وارد عرصه جهانی شود؟برای پیبردن به این سوال بهتر است کمی در مورد این سیستم کشت صحبت کنیم، سیستم‌های کشت در محیط‌ های بسته و یا سیستم‌های کشت هیدروپونیک یکی از روش‌های مدرن در تولید برخی از گیاهان با دوره رشد کوتاه و سرعت رشدی بالا به حساب می آید.

امروزه این تکنیک به‌طور خاص در مورد سبزیجاتی مثل: کاهو، گوجه‌فرنگی، خیار و سایر سبزیجات و همین‌طور برخی از گیاهان زینتی نظیر لاله، سنبل، آلسترومریا و غیره مورد استفاده قرار گرفته و به طور کاملا اقتصادی و با سود بالا این تکنیک انجام می گیرد. بزرگترین مزیت این سیستم‌های کشت استفاده حداکثر از فضا و سطح زیرکشت به سبب طبقاتی بودن و تراکم کشت بالاست که این موضوع هزینه تهیه زمین زراعی و عملیات مربوط به آماده‌سازی زمین را به شدت کاهش می دهد.

آشنایی با روش کشت گلخانه ای زعفران

روش نوین کاشت زعفران گلخانه ای برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ در کشور چین توسط آقای ژائو جی ابداع شد.و در سال ۲۰۱۲ در چین این طرح ثبت ملی شدکشور چین بسیار با قدر وارد مقوله تولید زعفران شده .در این نوع کاشت راندمان محصول در مقایسه با کشت سنتی به ده برابر رسیده است.

مقدار پیاز استفاده شده در گلخانه با سطح کاشت ۱۰۰ متر مربع در ۵ طبقه معادل ۵۰۰ متر مربع به ۶ تن میرسد برداشت محصول در این مقدار به ۲۵ الی ۳۰ کیلو کلاله خشک شده می رسد.

آشنایی با روش کاشت

در خردادماه پس از زرد شدن برگ گیاه پیاز از خاک جدا شده و در محیطی با تهویه هوای مناسب و خنک انبار می‌کنیم. در اول شهریور ماه پیازهای بالای ۱۵ الی ۲۰ گرم در طبق‌های چوبی بدون بستر و خاک قرار داده شده و به محیط گلخانه‌ای برده می‌شود ، در آنجا دما ، نور و رطوبت مناسب که در بازه های زمانی زمانی متغییر می‌باشد نگه‌داری می‌شوند.

در مهرماه پیازها شروع به جوانه‌ زدن می‌کند. در این مدت از اطراف پیاز جوانه‌های بسیاری می‌روید که باید به جز جوانهای اصلی دیگر جوانه‌ها را از پیازها حذف کرد این عمل از هدر رفتن توان و نیروی ذخیره شده در پیاز جلوگیری میکند. ناگفته نماند آب مورد نیاز فقط از طریق رطوبت محیطی تأمین می‌شود و تماس آب با گیاه صورت نمیگیرد.

تماس آب با گیاه باعث رشد ریشه در پیاز می‌شود که این باعث هدر رفتن نیروی ذخیره شده در پیاز میشود ، احتمال پوسیدگی پیازها بالا می‌رود و باعث انتقال بیماری نیز می‌شود. پیازها در اواخر آبان یا اوایل آذر شروع به گلدهی می‌کنند و بعد از برداشت گلها پیاز ها به زمین بازگردانده می‌شود در سال بعد مراحل تکرار می‌شود.

با در اولویت قرار دادن بحث بحران آب در کشور این نوع کاشت به خاطر مصرف بسیار کم آب بهترین روش برای کاشت می‌باشد وضعیت اقلیم آب هوایی کشور دیگر برای کاشت سنتی مناسب نمیباشد تابستان های بسیار گرم و سرماهای بد موقع همه و همه باعث پایین آمدن راندمان برداشت شده اند .

در کاشت سنتی کلاله گل در معرض برخورد با نور آفتاب بوده که باعث از بین رفتن عطر، قدرت، رنگ‌دهی و میزان طعم کلاله می‌باشد. در روش نوین گلخانه‌ای ما از این مشکل مبرّا شده‌ایم که این نیز خود باعث کیفیت بسیار بالا در کلاله می‌شود و با درنظرگرفتن نیاز و رقابت در بازار جهانی و ریزبینی کشورهای برندپسند این امر بسیار مهم است. برداشت زعفران با این کیفیت در بازار جهانی دارای ارزش بالا بوده و چند برابر زعفران‌های دیگر قیمت دارد.

در حال حاضر بهداشت یکی از مسائل مهم در بین جوامع می‌باشد. در نوع کاشت سنتی گل زعفران به خاطر قرارگرفتن در محیط نامناسب و تماس با خاک و کود حیوانی و … دارای بهداشت مناسب نمی‌باشد. در روش کشت گلخانه‌ای محیطی بسیار مناسب و بهداشتی و به دور از هر نوع آلودگی برگ برنده دیگری در مقایسه با کشت سنتّی دارد.

در روش سنتی پیاز به مدت بسیار طولانی و چندین سال و به دور از دید و دسترسی در زیر خاک دفن شده که موجب افزایش بیماری در پیاز و خاک می‌شود در کشت نوین پیاز در دسترس بوده و مراقبت‌های لازم به راحتی و سهولت انجام می‌شود.

در حال حاضر با مشکل بیکاری در کشور به دلیل خشکسالی و … مواجه هستیم کشت نوین زعفران باعث به کارگیری نیروی کار بیشتر و اشتغال‌زای در کشور می‌شود که خود امری ضروری و بسیار مفید می‌باشد.

این نوع کشت نوین را نیز می‌شود در فضای محدود به صورت طبقاتی انجام داد و نیاز به زیرکشت بردن اراضی بسیار نیست. ده هزار مترمربع را می توان در یک محیط صد متری در پنج طبقه که میشود پانصد متر اجرا نمود.

ناگفته نماند آب موردنیاز برای رشد فقط از طریق رطوبت محیطی تأمین می‌شود و هیچ‌گونه تماس مستقیم و هیچ‌گونه آب تماس مستقیم با پیاز داشته باشد. به این دلیل که باعث رشد ریشه در پیاز می‌شود:

  1. باعث رشد ریشه در پیاز می‌شود
  2. احتمال پوسیدگی پیاز بالا می‌رود
  3. باعث انتقال بیماری می‌شود.

پیاز در اواخر آبان یا اوایل آذر شروع به گلدهی می‌کند و بعد از برداشت گل پیاز و گذران مراحل ضدعفونی و حذف جوانه‌های اضافی به زمین بازگردانده می‌شود در سال بعد مراحل تکرار می‌شود.

زعفران

مزایای کشت گلخانه ای زعفران

مزیت نسبی دیگر این روش‌های کشت، نسبت به روشهای مرسوم، جلوگیری از هرزروی آب و خارج شدن آن از دسترس گیاه می باشد که این موضوع به شدت میزان آب مصرفی را کاهش می دهد. در کنار این مزایا، هزینه اولیه بالا برای تاسیس و راه‌اندازی این سیستم‌ها را می توان از معایب مهم آن در نظر گرفت که ممکن است تصمیم‌گیری را برای تولیدکنندگان جهت ورود به این عرصه کمی سخت کند.

هر چند طی سال‌های آینده به خاطر صرفه‌جویی هایی که به سبب حذف برخی عملیات‌های هزینه‌بر کشاورزی از قبیل آماده‌سازی زمین، آبیاری، مبارزه با آفات و بیماریها و وجین علف‌های هرز بوجود می آید به نوعی این هزینه اولیه بازگشته و سودی چند برابر را نصیب تولیدکنندگان میکند.

کشور چین با توجه به نیروی کارگری ارزان قیمت و هزینه‌های تولید پایین، با قیمت نسبتا پایین‌تری زعفران را تولید و به بازار عرضه کرده است، با این حال هنوز نتوانسته به عنوان یک رقیب جدی برای کشور ایران در تولید زعفران قرار بگیرد. چرا که ایران به عنوان زادگاه زعفران و تولیدکننده بی رقیب این گیاه (بیش از ۹۰ درصد تولید خالص جهانی) همواره جایگاه خود را در این صنعت حفظ کرده است و رسیدن به این جایگاه برای سایرکشورها کمی دور از ذهن به نظر می رسد.

در این شرایط نگرانی که به شدت در بلندمدت بایستی به آن توجه کرد ورود رقیبی مانند کشور چین در بازار تجارت جهانی زعفران نیست، چون با این سطح زیرکشت و تولید زعفران قدرت رقابت سایر کشورها با ایران بسیار سخت و محال به نظر می رسد، بلکه نگرانی آینده، ورود زعفران چینی به بازار مبادلات جهانی با قیمت بسیار پایین‌تر از هزینه تمام شده این محصول برای کشاورزان و تولیدکنندگان ایرانی می باشد. همچنین افزایش ورود زعفران تقلبی و با کیفیت‌های بسیار پایین به بازار مبادلات جهانی را نیز می توان از تبعات آن در نظر گرفت.

ایران برای حفظ جایگاه خود در بازار تجارت جهانی زعفران و جلوگیری از سقوط قیمت و کیفیت این محصول با ارزش بایستی به راهکارهایی جهت بالا بردن راندمان تولید در مزارع زعفران و کاهش هزینه‌های تولید دست یابد. همچنین توجه بیشتر به بخش صادرات زعفران و فرآورده‌های وابسته آن با برندهای ایرانی میتواند به حفظ این جایگاه کمک کند که رسیدن به این مهم، همکاری و ارتباط جدی واحدهای تحقیقاتی، اجرایی و تولیدی بخش کشاورزی کشور را می طلبد. امیدواریم روزی در بازارهای ایران به سبب گرانی زعفران اصیل ایرانی، محصولی به عنوان زعفران چینی به فروش نرسد.

مزایای کلی کشت گلخانه ای زعفران

  • خاک مناسب را می توان بطور دستی از مخلوط انواع مفید، تهیه کرد.
  • نور مورد نیاز قابل تنظیم است.
  • آب به صورت قطره ای بوده و کاملا مصرفش قابل کنترل وبه صرفه خواهد بود.
  • رطوبت قابل تنظیم است.
  • پیاز زعفران از حمله جوندگان مخصوصا موشها در امان است.
  • عملیات سمپاشی بسیار راحت وکنترل شده است.
  • عملیات وجین و مبارزه با علفهای هرز بسیار ساده وناچیز خواهد بود.
  • عملیات برداشت کنترل شده وراحت خواهد بود.
  • میزان کیفیت وکمیت افزایش می یابد.

شرایط کاشت و عملکرد زعفران گلخانه ای و بررسی پرونده کشت گلخانه ای در ایران

با توجه به تحقیقات انجام شده توسط Maggio et al در سال ۲۰۰۶ در ارزیابی قابلیت سازگاری زعفران در شرایط کشت هیدروپونیک میتوان به برداشت بیش از یکبار در سال دست یافت و به طور متوسط ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم زعفران در هکتار برداشت نمود. به نظر میرسد با الگوی کشت بدون خاک نمیتوان به توجیه مناسبی در طرح تولید زعفران در گلخانه دست یافت. هر چند کیفیت تولیدی زعفران بر اساس استانداردهای iso از کیفیت بالاتری در مقایسه با کشت مزرعه برخوردار خواهد بود.

نکته حائز اهمیت این است که در کشت مزرعه ای زعفران و در روش جدید کاشت (دانه تسبیحی) پیازها دستی کشت می شود و براساس دستورالعمل وزارت جهاد باید در هر ردیف بین ۵ تا ۷ سانتیمتر فاصله و فاصله بین دو ردیف هم باید ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر باشد.

در این روش طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ بیش از ۱۵ کیلوگرم در هکتار زعفران خشک شده تولید می گردد که با محاسبه سرانگشتی تقریبا ۲٫۵ برابر شرایط ایده آل کشت زعفران گلخانه ای می باشد. با این اوصاف کشت مزرعه ای زعفران با سیستم جدید علاوه بر اینکه میزان مصرف آب را به یک ششم سیستم های مرسوم کاهش میدهد در مقایسه ا عملکرد کش گلخانه ای حداقل تا ۵۰% شرایط بهتری را دارا خواهد بود.

 

منبع: سایت ای توجیهی

19 دیدگاه

  1. غلامرضا محمدی گفت:

    با درود واحترام
    علاقمند سرمایه گذرای در تولید گلخانه ای زعفران هستم
    در صورت امکان اطلاعات بیش‌تر همچنین مشاوره حضوری و حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری برای احداث یک گلخانه مدرن به مساحت سه هزار متر مربع چقدر می باشد آیا در جنوب استان فارس یا شهر شیراز امکان این نوع گلخانه می باشد
    با تشکر
    محمدی
    دعای مادر همیشه همراهتان

    • امیر گفت:

      ۰۹۳۵۶۸۶۱۵۲۲تماس بگیرید

      • پاک سیرت گفت:

        با سلام
        بنده در سال ۹۷ این کار رو انجام دادم ، مدرک رسمی جهادکشاورزی دارم
        کشت گلخانه ای زعفران، ایرادات اساسی داره که من در تجربه بهش رسیدم، البته تمام کسانی که مدعی اموزش و مشاوره و غیره هستند احتمالا به این موارد برخورده اند!!!

        من بعداز کلی تحقیق و آزمایش موفق شدم برخی مشکلات این طرح رو حل کنم.
        در صورت تمایل می تونید تماس بگیرید
        ۰۹۱۲۲۵۳۲۶۲۲

  2. مجید گفت:

    سلام.مطلب عالی بود فقط در اخر مبهم بود.گفتین کشت با خاک تولید بیشتر و اقتصادی تر دارد هرچندکه کیفیت گلخانه بالا باشد.پس کشت گلخانه توجیه اقتضادی ندارد؟؟؟؟؟من میخواهم راه اندازی کنم راهنمایی بفرمایین

    • رخ پلاستیک توس گفت:

      سلام
      طبق بخش پایانی، کشت مزرعه ای به شیوه ی جدیدی که داخل متن به آن اشاره شده از گلخانه ای بهتره.

  3. با سلام در پی جستجو برای یک مطلب پژوهشی مثلا پرورش بوقلمون یا مثلا کشت صیفی جات یا گل یاهمین کشت گلخانه ای زعفران تحقیق کننده میتواند براحتی ۵۰ سایت را پیدا کند که حرف از کشت وزرع زده وعکس ارائه نمودند وهمشون یک مطلب را کاملا یک فرم ارائه کردند . این که راهنمایی کردن به محقق نیست نه میتونید بگید زعفرانی که گلش برداشت شد چندروزبعد بایدبره درخاک چگونه سم پاشی بشه کوددهی به خاک چه میزان کی وچگونه است . درجه حرارت ومیزان رطوبت چگونه است . در روز به چه فواصل ومقداری باید اب را اسپری کرد وچند سئوال دیگه . اگر روش ارائه میکنید وراهنمایی می کنید پس کامل ارائه کنید . ایجوری باشه من هم ادعا میکنم اگر طبق این قواعد پیش بروید اصلا میتوانید از پیاز هایی به وزن ۵ گرم با گلدهی بالا استفاده کنید . اموزش را منطقی ودرست وخداپسندانه وکامل ارائه دهید . متشکر . ( سیدمجتبی صفوی )

    • رخ پلاستیک توس گفت:

      سلام
      درست میفرمایید، البته این مطلب صرفا جنبه ی آموزش و اطلاع رسانی داره و نه تحقیقاتی یا عملیاتی. خوشحال میشیم مواردی که به تکمیل تر شدن این مطلب کمک میکنه رو به ایمیل شرکت ارسال کنید تا با ذکر منبع به این صفحه اضافه کنیم. با تشکر

  4. منیره گفت:

    سلام من یک سوال دارم
    گفته شد پیاز ها بعد از زمان گلدهی باید به خاک برگردند. مساحت زمین و اماده سازی لازم برای این کار به چه صورت است؟ یعنی به همان مقدار که در کشت سنتی به زمین نیاز داریم باید برای اینکار نیز زمین داشته باشیم؟

  5. علی گفت:

    با سلام
    من کلی از سایت هارو مطالعه کردم و به نتیجه درستی در رابطه با کاشت گلخانه ای زعفران نرسیدم از این نظر که چه روشی برای کشت بهتره مثلا هواکشت یا آب کشت ضمن اینکه این روش ها بطور کامل توصیف نشده و کلی گویی شده از دوستانی که در این زمینه اطلاعات کامل دارند خواهش میکنم بنده رو راهنمایی کنن . مخصوصا در رابطه با نحوه تهیه رطوبت فضا و مواد معدنی که باید به گیاه برسه و مدت زمانی که هوا ساز باید عمل کنه تا رطوبت و مواد معدنی به گیاه برسه و همچنین نحوه نور دهی. با تشکر

  6. امیر گفت:

    سلام دوستانی که علاقمند به این نهوع کشت زعفران میباشند با این شمارع تلفن تماس بگیرند ۰۹۳۵۶۸۶۱۵۲۲

  7. محمد محسن ملاصالحی گفت:

    بنام خدا
    با سلام و تشکّر از دوست بزرگوار، جناب آقای صفوی که انتقاد تند و محکم و منطقی ایشان ، راه بزرگی را برای اعل فهم در بحث تولید ترسیم میکنه..سؤالی که داشتم اینه که در ذیل پاراگراف ۴ “آشنایی با روش کشت گلخانه ای زعفران” در سطر سوم، نوشته اید [یا کُپی کرده اید] که:
    مقدار پیاز استفاده شده در گلخانه با سطح کاشت ۱۰۰ متر مربع در ۵ طبقه معادل ۵۰۰ متر مربع به ۶ تن میرسد، برداشت محصول در این مقدار به ۲۵ الی ۳۰ کیلو کلاله خشک شده می رسد.
    ..منظور ،برداشت زعفران خشک به حجم ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم در همان سطح ۵۰۰ مترمربّع است؟؟ اگر مفهوم این است .. خب در آخرین پاراگراف در سطر اول طور دیگه ای گفته اید… آنجا میخوانیم:
    با توجه به تحقیقات انجام شده توسط Maggio et al در سال ۲۰۰۶ در ارزیابی قابلیت سازگاری زعفران در شرایط کشت هیدروپونیک میتوان به برداشت بیش از یکبار در سال دست یافت و به طور متوسط ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم زعفران در هکتار برداشت نمود.
    بالأخره معلوم نشد در شرایط کشت گلخانه ای، میزان عملکرد برداشت زعفران ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم کلالۀ خشک، در ۵۰۰ متر است؟؟ یا ۱۰تا ۱۲ کیلوگرم در هکتااااار ؟؟؟؟؟؟
    لطفاً اگر تونستید به این تناقض جواب بدید… برای اثبات حرفتون به یک سری مقاله ISI هم استناد کنید ؛که باورکردنی باشه..
    مرسی

  8. محمد محسن ملاصالحی گفت:

    در ضمن کاشت زعفران در ایران به هیچ وجه سود آوری نداره؛ چون از لحاظ زیرساخت های تنظیم بازار ، و نداشتن بورس ملی زعفران … محصول دسترنج کشاورز به شکل استعماری ، از یَدش خارج میشه..
    طبق اصولی که جهاد اعلام کرده اگر به روش دانه تسبیحی هم عمل کنیم این طور باید کِشت انجام بشه: در یک زمین یک هکتاری (۱۰۰ متر * ۱۰۰ متر) با فرمول فاصله هر بوته تا بوته بعدی ،که گفته شده بین ۵ تا ۷ سانتیمتر باید باشه و فاصلۀ بین ردیف ها که ۱۰ سانتیمتر ، توصیه شده .. کشاورز محترم میتونه در طول زمین به اندازه هر ۱۰ سانتیمتر یه چاله بزنه که در میاد ۱،۰۰۰ چاله و در عرض زمین هم به ازای هر ۶ سانتیمتر یه چاله بزنه که میشه حدود ۱،۴۰۰ چاله.. البته در طراحی مزرعه باید محلی را برای آبیاری و طراحی جوی و پشته و محل تردد کارگران و مهندسین و محل لازم برای انتقال کود و مخلوط کردن کود با خاک و شخم و وجین علف های هرز و … در نظر گرفت .. که در این محاسبه .. با فرضیاتی .. تمام اینها را حذف میکنیم( فرض میکنیم زمین ما دست ملائکۀ الهی است و .. به باغبان و کارگر و کود و وجین و آب و فَنس و دیوار و کانکس استراحت کارگران و …… نیاز ندارد).. در چنین شرایطی باید
    ۱،۴۰۰ * ۱،۰۰۰ که میشه ۱،۴۰۰،۰۰۰ چاله را ایجاد کرد.. [ هزینۀ نجومیِ چاله زنی و شخم و کود دهی به خاک با کولیواتور قبل از نشا زدن را به خدا محوّل میکنیم و رایگان در نظر میگیریم]
    در این صورت در ۱،۴۰۰،۰۰۰ چاله درمیاد که ما به جای هر چاله یک پیاز، میاییم به ازای هر چاله دو عدد پیاز زعفران، کاشت را انجام میدیم که میشه ۲،۸۰۰،۰۰۰ پیاز زعفران [ هزینۀ خرید این تعداد پیاز زعفران دو ساله و سالم از جهاد، با توجّه به قیمت هر پیاز زعفرانی حدود۱۰۰۰ تومن، در میاد: دو میلیارد و هشتصد میلیون تومان اسکناس سبز، وجه رایج کشور] که این مبلغ رو هم ندید میگیریم.. یعنی فرض میکنیم دو میلیون و هشتصد هزار پیاز زعفران را مدیر اداره جهاد برای ما فی سبیل الله، ریخته و کسی هم خبر نشده و نفهمیده … هزینه حمل و نقل و دِپو کردن پیازها، و نشا زدن رو هم حساب نکردیم……..
    با عنایت به کتاب محقق بزرگ زعفران کشور ما آقای دکتر “به نیا” _کتاب کاشت زعفران در ایران/ انتشارات دانشگاه تهران- به ازای هر ۱۷۶ گُل زعفران ، یک گرم زعفران خشک به دست میاد یا به ازای هر هفتصد گُل زعفران ، حدوداً یک مثقال زعفران خشک…یا به ازای هر ۲۰۰۰ گُل زعفران حدوداً سه مثقال زعفران خشک… ( در خراسان جنوبی و بیرجند در اصطلاح بومی و محلی کارگران ،به واحد مزبور میگویند: یک ۱ مَنکار )
    پس به ازای ۲،۸۰۰،۰۰۰ گُل زعفران حدوداً باید ۱۵،۶ کیلو ( ۱۵ کیلو و ۶۰۰ گرم) زعفران خشک برداشت شود ( بحث آبیاری سالیانه و مبارزه با آفات و جوندگان و حشرات و علف های هرز و باد و طوفان و احتمالات گُل ندادن گیاه و …رو حساب نکردیم)هزینه های برداشت گُل را که هر کارگر در روز نهایتاً تا ۶ کیلو میتونه گُل بچینه و هر کارگر هر روز تا ۲ کیلو گُل را میتونه جداسازی کنه (جدا کردن خامه و کلاله از بین گلبرگها و جام گُل) که البته اگه گُلها به صورت غُنچه برداشت شوند،کار از لحاظ کیفیت تجاری محصول،بالا خواهد بود ولی از لحاظ زحمت کارگری،سختتر و با کُند روی انجام خواهد شد…این هزینه های کارگری رو هم حساب نمیکنیم.. هزینه اجارۀ زمین و حقّ آبه رو هم حساب نمیکنیم.. همون ۱۵ کیلو ونیم زعفران خشک به ازای کیلویی ۵ میلیون تومن، میفته حدوداً بین: هفتاد و پنج تا هشتاد میلیون تومن در سال!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    به شرطی که ما در هر چاله دو تا پیاز بکاریم، اگر طبق دستور العمل جهاد در هر چاله یک پیاز بکاریم که مبلغ فوق نصف میشه… یعنی میشه : سی و پنج تا چهل میلیون تومن در سال………….. هزینه های خشک کردن و توزین و بسته بندی و لیبل زدن و … حساب نکردیم…

    طبق کتاب آقای دکتر “به نیا”، تقریباً عملکرد زعفران ۴ تا ۵ کیلو در هکتار گزارش شده که در روش پیشنهادی من میشه حدود ۱۵ تا ۱۶ کیلو در هکتار [ تقریباً سه برابر آنچه گزارش شده و در عمل به دست آمده]ضمن عُذرخواهی از استاد خودم جناب دکتر به نیا؛..
    این رو هم عرض کنم که اگر این یک هکتار رو به صورت گلخانه ای در ۵ طبقه در نظر بگیریم و از هر طبقه ۱۵ و نیم کیلو زعفران خشک، برداشت کنیم در کل میشه حدود ۸۰ کیلو…و با همون قیمت کیلویی ۵میلین تومن در میاد حدود ۴۰۰ میلیون تومن ( یادتون نره، هر طبقه باید ۲،۸۰۰،۰۰۰ پیاز زعفران داشته باشه)…
    خب…. شما به عقلت رجوع کن… ببین کجا و با چه تکنیک و ترفندی میشه زعفران کاشت؟؟؟؟؟؟؟
    گلخانه ای؟؟؟؟ یا کشت آزاد؟؟؟؟؟
    ایمیل بنده: teh1982@yahoo.com

  9. پاک سیرت گفت:

    با سلام
    بنده در سال ۹۷ این کار رو انجام دادم ، مدرک رسمی جهادکشاورزی دارم
    کشت گلخانه ای زعفران، ایرادات اساسی داره که من در تجربه بهش رسیدم، البته تمام کسانی که مدعی اموزش و مشاوره و غیره هستند احتمالا به این موارد برخورده اند!!!

    من بعداز کلی تحقیق و آزمایش موفق شدم مشکلات این طرح رو حل کنم.

    در صورت تمایل می تونید تماس بگیرید
    ۰۹۱۲۲۵۳۲۶۲۲

    • علی گفت:

      خدا همه مریض هاشو شفا بده. این چجور استدلال و بررسی هست؟؟؟
      فقط میشه گفت فاجعه نوشتی

      • رخ پلاستیک توس گفت:

        با سلام
        ممنون میشیم اگر پیشنهادی واسه تغییر محتوای این مطلب و کامل شدنش دارید، با ذکر منبع بفرمایید تا لحاظ کنیم.

  10. amir گفت:

    باسلام.
    تشکرازمطالب آموزنده وعزیرانی که این کار راتجربه کردن دستگاهی که رطوبت رابه پیاز میرساندقیمتش چقدره داخلی یا خارجی وچه محیطی رامیتواند پوشش بده
    ممنون ازراهنمایamir

  11. amir گفت:

    باسلام
    قیمت دستگاه رطوبت به پیاز میرسونه چقدر داخلی یاخارجی وچه محیطی توگلخانه راپوشش میده

  12. رضارمضانی گفت:

    با سلام خدمت عزیزان،منم یع کشاورز م در نیشابور،به صحبتهای شما دنبال کردم و خواستم یع مطلب بگم که در کاشا سنتتس زعفران بچه زائی صورت میگیره یعنی یک پیاز بعد۶سال میشع چندتا که خودش منبع درامد میشع،اما تو گلخانه امکانش نیست،مثل مستاحری میشه که سرسالش میشه باید تخلیه کنه،من بخاطر نداشتن سرمایه خرید پیازش نتونستم زعفران بکارم با وجود زمین عالی وآب کافی،واسع همین از این فرصت با اجازه بزرگان استفاده میکنم و میخام اگه عزیزی قصد سرمایه گذاری در کشت زعفران رو برای سال بعد رو داره با این شماره تماس بگیره۰۹۱۵۶۴۷۷۹۳۰ اگه هدف دارین از الان باید بع فکر بود،با تشکر.

  13. حسینی گفت:

    یا سلام و عرض ادب
    ممنون از مطالب خوب و آموزنده ای که گفتید، دوستان بزرگوار کسی تا حالا از فضای کاشت گلخانه اطلاعاتی داره ممنون میشم منو راهنمایی کنید
    باتشکر- ۰۹۱۹۱۸۱۰۸۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *