طراحی گلخانه
در طراحی گلخانه به چه مواردی باید توجه کرد
19/02/2017
آبیاری گلخانه greenhouse irrigation
۶ نکته که در آبیاری محصولات گلخانه ای باید به آنها توجه کرد
26/02/2017
انواع بستر کشت هیدروپونیک

۱-کاشت در سطح کف گلخانه

کل سطح کف یک گلخانه را می توان با ماسه  یا دیگر مواد دانه بندی شده پوشش داده و  بستر کاشت را تهیه کرد. سطح تحتانی این پوشش باید دارای شیبی ملایم باشد تا به واسطه آن تخلیه مازاد محلول غذایی به نحوی مناسب  برای جمع آوری در یک مکان معین صورت گرفته و محلول جمع آوری شده مجدداً به مصرف رسیده و یا آن که دور ریخته شود. هم چنین سطح فوقانی بستر را باید با ایجاد نوعی پوشش، تمیز و پاکیزه نگه داشت تا مواد دانه بندی شده در تماس با خاک آلوده نگردد. این پوشش را می توان با استفاده از بتون یا آسفالت (بتون ارزان تر) و یا گستردن لایه های پی وی سی ضخیم و محکم بر روی بستر ماسه ای، ایجاد کرد.

۲-کاشت در کیسه های پلاستیک

کیسه های پلاستیکی موادی ارزان قیمت هستند که می توان با قراردادن یک قطره چکان برای محلول رسانی درون هر کیسه، اقدام به کاشت در این کیسه ها نمود. این کیسه ها معمولاً با قرار گرفتن در معرض نور از بین رفته و برای کاشت محصولات دائمی، بستر کشت مناسبی نیستند.

۳-کاشت در جعبه های پلاستیکی

بسیاری از تولیدکنندگان حرفه ای محصولات هیدروپونیک، از جعبه های پلاستیکی که عموماً  برای بسته بندی میوه جات به کار گرفته می شود، به عنوان محفظه هایی برای کاشت در مواد دانه بندی دانه بندی شده استفاده می کنند.

۴- کاشت در بسترهای سیمانی

این نوع بسترها عموماً به صورت یک قالب بتونی که دارای شیب لازم برای تخلیه محلول غذایی به مکان در نظر گرفته شده در انتهای سیستم است، تشکیل می شود. دیواره این قالب را می توان از آجر، سنگ و یا بتون ساخت. بستر ساخته شده سپس  با مواد تشکیل دهنده محیط کشت پر می شود.

وجود سیمان تازه می تواند بر روی PH و سطوحی از کلسیم محلول غذایی اثر بگذارد. لازم است که تأثیرات منفی ناشی از این موضوع را با شستشو متناوب تا چند هفته پس از ساخت بسترها و قبل از شروع کاشت منتفی ساخت.

۵- کاشت در محیط های فایبر گلاس و پلاستیکی

فایبرگلاس و پلاستیک های سخت از جمله عالی ترین قالب های ممکن برای تهیه بسترهای متشکل از مواد دانه بندی به شمار می رود که برای سیستم های غیر حرفه ای نیز ارزشمند است. ضمن آن که برای استفاده از این دو مورد، محدودیت هایی از لحاظ کاربرد اقتصادی آنها در شرایط تولید تجاری، وجود دارد.

۶- کاشت در محیط های فلزی

استفاده از فلزات گالوانیزه به دلیل جلوگیری پوشش گالوانیزه از ایجاد واکنش فلز با محلول غذایی، موفقیت آمیز بوده است.

۷- کاشت در مواد پلاستیکی قابل انعطاف

از مواد نازک پلاستیکی قابل انعطاف که از آنها برای روکش کردن بندهای آبیاری استفاده می شود، نیز می توان در ساخت بستر کاشت استفاده کرد. همچنین از این پلاستیک ها، برای روکش کردن بسترهای ساخته شده از الوار چوبی، آجر، سیمان و یا قالب های خاکی نیز استفاده می کنند.

۸- سیستم کاشت در کیسه پرلیت

پرلیت ماده ای است که دسترسی به انواع آن در همه دنیا، در پوشش کیسه های پلاستیکی میسر است. کیسه های پلاستیکی پرلیت، عموماً در اندازه های ۲۵ لیتری موجود است. قالب های تکثیر پشم سنگ را می توان با ایجاد یک برش بر روی سطح کیسه های پرلیت روی آنها جای داده و با تعبیه سوراخ هایی در کف کیسه های پرلیت، امکان تخلیه مازاد محلول غذایی را فراهم کرد. محلول غذایی از طریق قطره چکان به داخل کیسه ها وارد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *